Airbus A350 fra ITA Airways. (Foto: ITA Airways | Twitter.com | PR)

ITA Airways øger kapacitet med 73 procent i 2023

Flåden hos ITA Airways vokser med 39 fly i løbet af 2023, og det muliggør en udvidelse af kapaciteten med hele 73 procent. Der vil blandt andet åbnes seks nye interkontinentale ruter.

ITA Airways får vokseværk til næste år, idet flåden udvides med et stort antal nye fly.

Således vil det italienske flyselskab tage imod 39 fly fra den nyeste generation i løbet af 2023 – herunder ni langdistancefly af typen Airbus A330-900neo. Samtidig vil flere fly fra tidligere generationer bliver udfaset, lyder det.

I forhold til 2022 vil udvidelsen af flåden sikre en kapacitetsforøgelse på hele 73 procent i relation til udbudte passagersædekilometer i hele rutenetværket. Forøgelsen er særligt drevet af langdistanceruterne, hvor kapaciteten vil vokse med 107 procent.

Seks nye interkontinentale ruter
ITA Airways åbner seks helt nye interkontinentale ruter i 2023. Der vil være direkte ruter fra Rom Fiumicino til San Francisco og Washington i USA i sommersæsonen samt til brasilianske Rio de Janeiro fra november.

Airbus A321neo vil være blandt de nye fly i flåden, og denne flytype skal i løbet af 2023 blandt andet operere på nye ruter fra Rom Fiumicino til de mellemøstlige destinationer Riyadh, Jeddah og Kuwait City.

Med åbningen af flere nye ruter ønsker ITA Airways at blive den førende aktør i Italien. Det skal ske gennem opnåelse af to grundlæggende mål: tilfredsstillelse af alle kundernes behov samt voksende rentabilitet.

Vil blive det grønneste europæiske flyselskab
Udvidelsen af flåden er et centralt punkt i ITA Airways’ vækststrategi, der ifølge selskabets eget udsagn vil gøre det til det grønneste flyselskab i Europa i 2026. På det tidspunkt vil flåden efter planen bestå af 80 procent fly fra den nyeste generation.

Ved udgangen af 2023 vil andelen af fly fra den nyeste generation hos ITA Airways være på 50 procent. Den samlede flåde vil derfor om et års tid bestå af i alt 96 fly.

I dag består flåden hos ITA Airways udelukkende af fly fra Airbus – herunder typerne A220, A319, A320, A330 samt A350 XWB. Flådens gennemsnitlige alder er i øjeblikket 13 år, men den vil altså blive reduceret i de kommende år.

Air France-KLM på vej ind i ITA Airways
Det har længe været kendt, at den italienske regering vil finde en samarbejdspartner, der skal være med til at udvikle det nyetablerede italienske flyselskab, der blev bygget på resterne af Alitalia.

Det italienske finansministerium er i øjeblikket i gang med afsluttende forhandlinger med et konsortium bestående af Air France-KLM, Delta Air Lines og den amerikanske kapitalfond Certares, der sammen ønsker at overtage 20 procent af det statsejede italienske flyselskab.

Tidligere har Lufthansa sammen med rederigiganten MSC Mediterranean Shipping Company været favorit til at overtage en del af ITA Airways. Denne konstellation er angiveligt ikke længere i spil, da den ønskede at få majoritetsejerskab i ITA Airways. Derimod er buddet fra Air France-KLM, Delta Air Lines og Certares mere i overensstemmelse med regeringens mål for flyselskabet, har det tidligere lydt fra det italienske finansministerium.

 

Relaterede artikler:

Air France-KLM favorit til aktiepost i ITA Airways

Lufthansa og MSC går efter 80 procent af ITA

Udsigt til budkrig om ITA Airways