Flere store flyselskaber har udvist interesse for at købe en del af det italienske flyselskab ITA Airways, som på nuværende tidspunkt er ejet af den italienske regering.
Der er rift om ITA Airways for tiden. Selskabet er relativt nyetableret, da det har kun været i gang i godt fem måneder, men selskabets korte levetid til trods trækker det op til en budkrig om at overtage en del af det italienske flyselskab.
ITA Airways satte gang i driften den 15. oktober sidste år, hvilket var samme dag, som det andet italienske flyselskab Alitalia lukkede efter en flere år lang overlevelseskamp efter en konkursbegæring. En del af aktiverne fra Alitalia blev efterfølgende overtaget af ITA Airways.
I januar i år kom det frem, at Lufthansa-koncernen er interesseret i købe en andel i flyselskabet. Koncernen er gået sammen med rederigiganten MSC Mediterranean Shipping Company om at afgive et fælles bud. Selskaberne har sendt et såkaldt Express of Interest (EOI), hvilket er forstadiet til at kunne afgive et formelt bud på at overtage en del af flyselskabet.
To andre parter udviser også interesse
Siden da har lere interesserede købere meldt sig på banen. Den italienske avis la Repubblica skriver, at Delta Air Lines og Air France-KLM sammen med en endnu unavngiven fond ønsker at overtage en majoritetsandel af ITA Airways. De tre selskaber har derfor sendt et EOI til Finansministeriet i Italien.
Derudover mener avisen også at vide, at der er blevet afgivet et tredje EOI på at overtage en del af flyselskabet fra regeringen. Dette skulle komme fra en fond, som i forvejen allerede har investeringer i lavprisflyselskaber. Det kunne givetvis være Indigo Partners, der allerede er engageret i Wizz Air.
En talsperson fra Delta Air Lines har bekræftet, at det amerikanske flyselskab jævnlig er i kontakt med ledelsen hos ITA Airways, men personen havde ingen kommentarer til nyheden om, at Delta Air Lines og Air France-KLM skulle være interesseret i at overtage en del af flyselskabet.
“Delta har en lang forhistorie med Alitalia og har skabt et partnerskab med ITA Airways, som Delta er forpligtet til at styrke,” lyder det fra Delta Air Lines’ talsperson.
Hverken Air France-KLM eller regeringen i Italien har ønsket at knytte en kommentar til historien fra la Repubblica.
Ville også overtage en del af Alitalia
I forbindelse med afgivelsen af interesse-erklæringen udbad Lufthansa og MSC sig, at selskaberne ville få 90 dage, hvor det eksklusivt var dem, der kunne vurdere mulighederne for at afgive et konkret bud. Hvorvidt det bliver tilfældet nu, hvor der tilsyneladende er flere interesserede købere, vides ikke.
Situationen for ITA Airways minder på mange måder om den budkrig, der opstod om flyselskabets forgænger Alitalia. I januar 2018 afgav Air France-KLM sammen med lavprisselskabet easyJet et fælles bud på at overtage det nu hedengangne flyselskab.
Buddet kom dengang også i karambolage med et købstilbud fra Lufthansa, som var gået sammen med det private finansieringsselskab Cerberus Capital Management. Et salg af Alitalia kom dog aldrig i stand, da COVID-19-pandemien gjorde, at de potentielle købere mistede interessen.
Hvorvidt det får indvirkning på et eventuelt salg, er der ingen indikationer på, men det er værd at bemærke, at ITA Airways blev medlem af luftfartsalliancen SkyTeam blot en halv måned efter, at driften var sat i gang. Både Delta Air Lines, Air France og KLM er også medlemmer af denne alliance, hvorimod Lufthansa er medlem af Star Alliance sammen med blandt andet SAS.
Relaterede artikler:
Lufthansa i samarbejde med rederigigant om ITA