Bestyrelsesformand Alfredo Altavilla foran billede af nyt ITA-fly. (Foto: ITA Airways | PR)

ITA flyver ind i fremtiden i ny forklædning

Selvom ITA har købt Alitalia-navnet, så kommer man ikke til at bruge det. Det nye italienske flyselskab vil kalde sig ITA Airways, og flyene får ingen kendetegn fra forgængeren.

Det har i lang tid været opfattelsen, at det nye italienske flyselskab ITA Airways ville flyve videre med Alitalia-varemærket, som man har købt af konkursboet for 90 millioner euro, eller hvad der svarer til 670 millioner kroner.

Imidlertid har det blot været et træk for at undgå, at selskabets kommende konkurrenter får fat i varemærket og kan bruge det til at tiltrække trafik.

Det nye flyselskab, der sendte første fly i luften den 15. oktober, hedder formelt Italia Trasporto Aereo S.p.A., og selskabet vil markedsføre sig under navnet ITA Airways. Samtidig vil selskabets fly blive malet om for at markere, at en ny æra har taget sin begyndelse.

I den nye varemærkeidentitet vil man fokusere på innovation, kundetilfredshed og bæredygtighed, og derfor går man fra den grønne til en ny blå farve i bemalingen af selskabet fly. Det skal ydermere være et symbol på et forenet og stolt land i forhold til sport og det italienske landshold, hvis kælenavn er Azurri (de blå, red.).

52 fly skal i nye farver 
Selskabet starter ud med 52 fly, og de skal males i et design med Italiens tricolore-flag på halen med tre lige brede, lodrette bånd i grønt, hvidt og rødt. På flyets skrog finder man det nye ITA-logo, og på flyets motorer er der også en stiliseret udgave af logo og tricolore.

Det nye brand og det nye livery til vores fly er symbolet på forandring, og begyndelsen på et anderledes eventyr. Det nye nationale flyselskab er en integreret del af Italiens genopretningsstrategi, og det er et resultat, som alle interessenter, begyndende med de involverede institutioner, aktivt har bidraget til,” siger Alfredo Altavilla, der er bestyrelsesformand for ITA Airways.

Fra 44 til 74 destinationer fra 2021 til 2025
ITA Airways er startet op med et netværk på 44 destinationer og 59 ruter, hvilket vil stige til 58 destinationer og 74 ruter i 2022 samt 74 destinationer og 89 ruter i 2025.

Operationerne er koncentreret om to hubs i Rom-Fiumicino og Milano-Linate, og selskabet kalder sig selv et flyselskab for både forretnings- og fritidsrejsende, hvor charterflyvninger vil også være en del af aktiviteterne. Den første charterflyvning sker i øvrigt på vegne af fodboldklubben FC Inter Milan. 

Alitalias tilhørsforhold til SkyTeam-alliancen vil fortsætte i ITA Airways, der lancerer et nyt loyalitetsprogram kaldet Volare med i alt fire niveauer, henholdsvis smart, plus, premium og executive.

“Når noget slutter, begynder noget nyt. Dette er bare det første skridt i et ambitiøst projekt med oprettelsen af et nyt flyselskab, der vil forbinde vores land med verden og repræsentere det gennem arbejde for de kvinder og mænd, der er og vil være en del af det,” lyder det fra koncernchef Fabio Lazzerini.

 

Relaterede artikler:

Goddag og farvel til Alitalia

Alitalia lukker og slukker den 14. oktober

Alitalia sat under administration