Japan Airlines har investeret 10 millioner dollar i udviklingen af nyt supersonisk fly med plads til 55 passagerer.
Lige siden det legendariske overlydsfly Concorde blev sendt på pension i 2003 efter at have fløjet for British Airways og Air France gennem 27 år, har flyentusiaster og ingeniører verden over drømt om igen at få et passagerfly, der kan rejse hurtigere end lydens hastighed, i luften.
De senere år er drømmen kommet tættere på at blive til virkelighed, da flere virksomheder arbejder på at udvikle et supersonisk passagerfly.
Flyselskaberne begynder også at vise interesse for tanken om igen at kunne flyve passagerer fra by til by med en fart på over Mach 1, hvilket svarer til over 1.200 kilometer i timen.
Det flyselskab, som i øjeblikket er mest engageret i udviklingen af supersoniske fly, er Japan Airlines (JAL), som har investeret 10 millioner dollar (64 millioner kroner) i det amerikanske projekt Boom Supersonic.
Ny teknologi og materialer muliggør nyt overlydsfly
Boom Supersonic er i gang med at udvikle det supersoniske fly XB1, som skal kunne rejse med en fart af op til Mach 2.2 – eller næsten 2.700 kilometer i timen – med 55 passagerer om bord.
JAL forventer at skulle deltage i designet af flyet, og selskabet har en option på at købe op til 20 eksemplarer af det fremtidige fly.
I modsætning til de meget uøkonomiske Concorde-dage er det i dag ifølge JAL muligt ved hjælp af intelligente computere, kulfibre kompositmaterialer og moderne motorteknologi at lave et supersonisk fly, der er økonomisk bæredygtigt.
Et supersonisk fly vil dog forbruge meget store mængder brændstof, og går på den måde mod trenden inden for luftfart, hvor flyene generelt bliver stadigt mere brændstoføkonomiske.
“Med hensyn til passageroplevelsen bliver den største forskel, som Boom Supersonic Aircraft tilbyder, være hastighed og dermed tid,” siger underdirektør Akira Mitsumasu fra JALs afdeling for produkter og services.
Fra Tokyo til San Francisco på under seks timer
Hvis planerne om det nye supersoniske fly bliver gennemført, vil JAL kunne flyve fra Tokyo til San Francisco på bare 5,5 timer i stedet for 11,5 timer, mens turen fra Tokyo til Hongkong kun vil tage to timer.
”Vores nye supersoniske fly vil flyve i 60.000 fods højde (over 18 kilometer), det samme som Concorden, hvor vi gennem vores store vinduer faktisk kan se jordens krumning. Himlen er dybere blå, og luften er meget tyndere, og derfor er der meget mindre turbulens,” siger Akari Mitsumasu.
JAL-direktøren er en af talerne på konferencen Future Travel Experience Global 2018, som finder sted 10.-12. september i Las Vegas.
Relaterede artikler:
Tæt kapløb om fremtidens supersoniske fly
Qatar Airways vil have supersoniske fly
To testflyvninger med supersoniske fly i 2017