Airbus A350-900 fra Japan Airlines. (Foto: A. Doumenjou | master films)

Airbus vinder terræn hos Japan Airlines

Japan Airlines har lange og tætte relationer med Boeing, men nu har Airbus sikret sig en ordre på A321neo, hvilket er første gang, at det japanske flyselskab køber narrowbody-fly fra den europæiske flyproducent.

Japan Airlines har altid haft Boeing Commercial Airplanes som sin primære flyleverandør, hvorfor det japanske flyselskabs flåde i dag kun omfatter 17 fly fra Airbus ud af samlet 144.

Det vil der blive ændret på i fremtiden, da Japan Airlines netop har offentliggjort, at selskabets bestyrelse har godkendt købet af 42 nye fly fra både Airbus og Boeing.

Airbus får den største del af kagen med 21 A350-900 langdistancefly samt 11 A321neo, mens Boeing må nøjes med en ordre på 10 Boeing 787-9 Dreamlinere. De nye fly forventes leveret over en seksårig periode startende fra 2027.

Tilbage i 2013 bestilte Japan Airlines 31 Airbus A350 fordelt med 18 A350-900 og 13 A350-100, og med den nye tillægsordre på 21 fly, kommer det samlede antal bestillinger af det populære langdistancefly fra Airbus op på 52.

Japan Airlines råder i dag over 85 langdistancefly fra Boeing af typerne 767-300ER, 777-300ER samt 787-8 og 787-9.

A321neo på strategiske indenrigsruter
Mest interessant er det, at det japanske Oneworld-selskab har valgt 11 A321neo fra Airbus. Det er første gang nogensinde, at narrowbody-fly fra Airbus bliver en del af Japan Airlines-flåden, der i dag rummer 42 Boeing 737-800.

Selvom Japan Airlines vil forsøge sig med A321neo til indenrigsmarkedet, har selskabet stadig en tidligere bekræftet ordre på 21 Boeing 737 MAX 8, der endnu ikke er leveret endnu. Boeings udfordringer med MAX-flyene kan givetvis have været årsagen til, at Japan Airlines nu retter blikket mod Airbus for at sikre et alternativ.

“Disse fly (A321neo, red.) vil blive indsat strategisk på ruter, der tilpasses efterspørgslen, herunder til og fra Haneda Airport, startende fra 2008,” skriver Japan Airlines i en pressemeddelelse.

Udover de nuværende A350’ere og de kommende A321neo har der faktisk tidligere været Airbus-fly i flåden. Således fik Japan Air Systems i 1990´erne leveret 22 Airbus A300, og efter fusionen blev disse overdraget til JAL i 2006, men udfaset fra flåden igen i 2011.

Vil sikre vækst på internationale markeder
Af ordren på 31 nye langdistancefly skal 30 af disse indsættes i den internationale trafik, mens en Airbus A350-900 skal benyttes i indenrigstrafikken, hvor Japan Airlines i begyndelsen af 2024 mistede et fly efter en kollision med et nødhjælpsfly i Haneda-lufthavnen.

Det er ruterne til Nordamerika, Asien og Indien, som karakteriseres som vækstmarkeder, der får glæde af flådeudvidelsen med flere A350-900 og Boeing 787-9. Det er målet i 2030 at have øget den internationale kapacitet med omkring 40 procent i forhold til i dag.

 

Relaterede artikler:

Lancerer luksuriøse kabiner i første Airbus A350-1000

A350 fra Japan Airlines i kollision med nødhjælpsfly

Første Airbus A350 til Japan Airlines