Selvom Norwegian havde en rekordhøj rettidighed på Aalborg-ruten i 2013, blev det den outsourcede Karup-rute, som leverede flest fly til tiden.
Norwegian leverede høj punktlighed på begge selskabets indenrigsruter i Danmark sidste år. Selskabet flyver fra København til både Aalborg og Karup, men imens førstnævnte rute flyves af selskabets egne fly, har Norwegian valgt at outsource Karup-ruten. Netop ruten til Karup endte med at blive den af de to indenrigsruter, som leverede flest fly til tiden i 2013. Det viser tal fra Trafikstyrelsen.
I 2013 fløj Norwegian selv på Karup-ruten med sine 189-sæders Boeing 737-800-fly ind til 31. marts. Herefter overgik ruten til at blive betjent af Jet Times 149-sæders Boeing 737-300-fly, da Norwegian med sine egne fly havde overkapacitet på ruten.
Norwegian måtte dog erkende, at Karup-ruten havde brug for flere afgange, og ruten fik derfor ny operatør den 27. oktober, hvor Danish Air Transport gik ind på ruten. Med DAT overgik ruten til at blive betjent med 66-sæders ATR72-fly seks gange dagligt mod de oprindelige fire daglige afgange.
Der er således i høj grad tale om, at æren for den høje punktlighed må tillægges de to danske flyselskaber, som endte med at slå Norwegians egen punktlighedsrekord på Aalborg-ruten.
Et helt andet ruteprogram
At Norwegians Aalborg-rute blev slået på punktligheden af Karup-ruten, har dog en naturlig forklaring.
”Det er vigtigt at huske på, at det er to forskellige flytyper og ruteprogrammer, vi opererer med på Karup og Aalborg. På Karup-ruten fløj Jet Time og nu DAT for os, og det gjorde de udelukkende frem og tilbage mellem Karup og København,” forklarer Daniel Kirchhoff, Kommunikationsrådgiver i Norwegian, til CHECK-IN.dk.
Daniel Kirchhoff pointerer, at i modsætning til Karup-ruten bliver Aalborg-ruten opereret af selskabets egne Boeing 737-800-fly, som bruges på hele Norwegians rutenetværk. Det betyder, at en akkumuleret forsinkelse kan ende med at gå ud over rettidigheden på Aalborg-ruten.
Når et fly alene skal flyve én rute, er der selvsagt mindre risiko for forsinkelser. Dette kendes ikke kun fra Karup, men ses blandt andet på indenrigsruten mellem Sønderborg og København. Sønderborg-ruten betjenes af Alsie Express, hvis eneste rute er ruten til København. Dette har givet ruten en rettidighed på 99 procent siden selskabet gik ind på ruten i sommeren 2013.
Billede: Jet Times Boeing 737 i Karup Lufthavn, Foto: Paw Ragner.