SAS har indgået en kontrakt med Jet Time, der i det kommende sommertrafikprogram skal producere flyvninger med tre ATR72-500 fly som erstatning for Cimbers CRJ-fly.
Cimber A/S måtte for nylig tage det drastiske skridt, at afskedige samtlige 130 medarbejdere. Årsagen var, at Cimber ved udgangen af marts måned 2015 flyver sidste gang på vegne af SAS, der ikke ønsker at forlænge aftalen.
Ifølge SAS er der bedre totaløkonomi i at benytte ATR72-turbopropfly frem for det mindre CRJ200 jetfly, som Cimber har stillet til rådighed i samarbejdet.
Derfor har SAS valgt at indgå en korttidskontrakt med Jet Time for sommertrafikprogrammet 2015, der strækker sig fra slutningen af marts frem til udgangen af oktober måned.
Jet Time kommer til at stille tre ATR72-500 fly til rådighed for samarbejdet med SAS på en såkaldt wetlease-kontrakt. I forvejen beskæftiger Jet Time 10 ATR-fly, heraf otte splinternye ATR72-600 samt to ældre fly i 500-serien, der begge har en dåbsattest fra 1998.
Tidsbegrænset aftale
Aftalen med SAS er en korttidskontrakt, der kun gælder for sommertrafikprogrammet i 2015. Derfor har Jet Time ikke kontraheret nye fly, men skal i markedet for at finde fly, som kan leases for en kortere periode.
Hos SAS bekræfter pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at aftalen med Jet Time om de tre ekstra fly er tidsbegrænset.
“Vi udvider samarbejdet med Jet Time for sommertrafikprogrammet 2015 med tre ATR72-500 fly. De kommer til at flyve noget af den trafik, som Cimber fløj. Vi ved endnu ikke, hvordan vi vil sikre kapaciteten for vintertrafikprogrammet 2015/16, men vi skal have fundet en permanent løsning,“ understreger pressechefen overfor CHECK-IN.dk.
Jet Time skal sandsynligvis lease flyene fra Nordic Aviation Capital i Billund, der i 2012 fik 39 ATR-fly retur fra en lejeaftale med American Eagle. Jet Time beskæftiger allerede to tidligere American Eagle-fly, der var ejet af det danske flyleasingselskab.
“Vi har sikret os, at der er fly i markedet, men vi har ikke skaffet flyene endnu. Vi skal ud og lease dem i markedet,“ siger administrerende direktør Klaus Ren fra Jet Time.
Jet Time har nu fem måneder til at rekruttere besætninger og finde egnede fly.
“Vi var selv med til at inspirere SAS til at indgå en kortere aftale, og pludselig sad vi med en kontrakt i hånden. Vi håber, at SAS bliver så glade for det udvidede samarbejde, at de ikke vil af med os og flyene igen,“ fastslår Jet Time-direktøren.
Klaus Ren forventer, at Jet Time i sommeren 2015 vil beskæftige 12 eller 13 ATR-fly afhængig af, om selskabet får kontrakten på flyvningerne for Es-Air, et nyt selskab, der vil operere mellem Esbjerg og København.