Foto: JetBlue/PR

JetBlue frygter omvendt Norwegian-sag

JetBlue frygter, at EU vil tage revanche for de amerikanske myndigheders langsommelige behandling af Norwegians USA-ansøgning, hvis selskabet vil åbne Europa-ruter

De amerikanske myndigheders nøl i sagen om at tillade Norwegian Air International (NAI) at beflyve USA stiller spørgsmålstegn ved den amerikanske dedikation til Open Skies-aftalen, der sætter vide rammer for flytrafikken mellem Europa og Nordamerika.

Sådan lyder det fra New York-baserede JetBlue Airways’ vicedirektør for corporate affairs, James Hnat, i et brev til US transportation secretary Anthony Foxx samt transportmyndigheden, Department of Transportation (DOT).

Det skriver nyhedsmediet Air Transport World.

James Hnat, Executive Vice President, Corporate Affairs. Foto: JetBlue/PR

James Hnat, executive vice president, corporate affairs. Foto: JetBlue/PR

James Hnat, understreger, at han ikke tager part i sagen, men han er bekymret for, at myndighedernes forhaling af afgørelsen kan have negative følger i det tilfælde, at amerikanske selskaber vil udvide deres netværk over dammen til Europa. Og det er lige hvad JetBlue tidligere har luftet interesse for at gøre.

I brevet antyder JetBlue-vicedirektøren da også, at selskabet på sigt kunne ønske at lancere transatlantiske flyvninger, men at striden mellem EU og USA angående NAI’s tilladelse om beflyvning af USA i hans optik kan skade sådanne planer. Hnat frygter tilsyneladende, at EU vil gøre gengæld, den dag det er et amerikansk flyselskab, der banker på døren til EU. Så vil de få lige så svært ved at få de nødvendige tilladelser, som det har været og stadig er for Norwegian.

30 måneders ventetid
Sagen om Norwegian Air International har stået på i mere end 30 måneder. I april fik selskabet forlænget sin foreløbige tilladelse, og siden er der ikke sket yderligere i sagen.

Tilladelsen blev givet i samme åndedrag med, at myndighederne ikke kunne finde lovhjemmel for at forbyde NAI at flyve til USA, men på trods blev det ikke til en permanent tilladelse. Det fik efterfølgende EU til at anlægge en voldgift, da de amerikanske og europæiske myndigheder har en aftale om Open Skies, som tillader europæiske og amerikanske flyselskaber at flyve frit mellem USA og Europa.

Det er under denne aftale, at Dublin-baserede Norwegian Air International – der på wet lease-basis flyver 787-fly for Oslo-baserede Norwegian Air Shuttle – har indsendt sin foreign air carrier-ansøgning til de amerikanske myndigheder, som ind til videre kun har givet en foreløbig godkendelse.

Selskabskonstruktionen, som Norwegian anvender på sine USA-ruter, har mødt heftig fagforeningsmodstand i USA, der mener, at det irske selskab alene tjener Norwegian at udnytte lempeligere arbejdsmarkedsregler og lavere lønninger.

Fakta om JetBlue
JetBlues internationale netværk koncentrerer sig om Caribien med ruter til Mexico og Sydamerika. Flåden består af Airbus A320, A321samt Embraer E190-fly. Selskabet står til at modetage A321LR fra 2019, der potentielt vil kunne bruges til at åbne langruter.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian rekrutterer amerikanske piloter

Britisk EU-exit kan forhale Norwegians USA-tilladelse

Irsk selskab får USA-tilladelse Norwegian ikke kan få