David Neeleman, stifter af JetBlue. (Foto: Takota | CC 4.0)

JetBlue-stifter på vej med nyt flyselskab

David Neeleman, som stod bag lavprisselskaberne JetBlue, WestJet og Azul, er ifølge amerikanske medier ved at etablere nyt flyselskab i USA.

Manden bag succesfulde lavprisflyselskaber som amerikanske JetBlue og canadiske WestJet, David Neeleman, er angiveligt på vej til at starte endnu et flyselskab i USA.

David Neeleman søger investorer, der vil skyde 100 millioner dollar i det nye flyselskab, som under det foreløbige navn Moxy har sikret sig en ordre på 60 Bombardier CS300-fly – et kort- og mellemdistancefly med plads til 100-150 passagerer.

Ruter til sekundære lufthavne
Det skriver Airline Weekly, som citeres af flere andre amerikanske medier. Bombardier har over for Reuters ikke villet kommentere oplysningerne.

Blandt de foreløbige investorer skulle være Air Canadas tidligere koncernchef Robert Milton og den tidligere koncernchef for Lease Finance Corp samt David Neeleman selv.

Planen med det nye selskab er at fokusere på point-to-point ruter mellem sekundære amerikanske lufthavne som Hollywood Burbank i Los Angeles, Meacham Airport i Fort Worth, Texas, og T.F. Green Airport i Providence, Rhode Island.

Bag USA’s sjettestørste flyselskab
David Neeleman spillede i 1990erne en afgørende rolle i opstarten af WestJet, som i dag er Canadas næststørste flyselskab med over 13.000 ansatte. I 2000 stod Neeleman bag etableringen af JetBlue, som i dag er USA’s sjettestørste flyselskab med 20.000 ansatte.

Han forlod sin stilling som koncernchef for JetBlue i 2007 efter en periode med økonomiske vanskeligheder og en skandale med 1.700 aflysninger under en vinterstorm i USA, hvor titusindvis af passagerer måtte vente i timevis i lufthavne og fly.

Medejer af TAP Air Portugal
For 10 år siden stod han bag opstarten af lavprisselskabet Azul (”blå” på spansk og portugisisk) i Brasilien, hvor Neeleman er født. Azul har siden udviklet sig til det tredjestørste flyselskab i Sydamerika.

For tre år siden købte han sammen med andre investorer 61 procent af det dengang statsejede TAP Air Portugal. Siden har staten taget kontrollen over selskabet igen, og de private investorers aktieandel af reduceret til 45 procent.

Relaterede artikler:

JetBlue frygter omvendt Norwegian-sag

Brasilianere vil flyve mellem Europa og Asien

TAP-salg kan være i strid med EU-lovgivning