Foto: JetBlue/PR

JetBlue-topchef: Flyskam på vej til USA

Koncernchefen i det amerikanske lavprisflyselskab JetBlue mener, at flyskam kan være på vej til USA. Selskabet vil afværge begrebet ved at bruge nye fly og CO2-kompensere.

Det begyndte som et fænomen i Sverige, og nu kan det være på vej over Atlanten til USA.

”Flyskam” er kommet ind i bevidstheden på Robin Hayes, der er topchef i Jetblue – det sjettestørste flyselskab i USA. Han mener, at flyskam-begrebet kan sprede sig til Nordamerika, og på den baggrund vil han nu sætte ekstra fart på selskabets initiativer for at fremstå mere klimavenlige – og dermed holde på de vigtige passagerer.

”Dette begreb udgør en klar og nuværende fare, hvis vi ikke kommer det i møde. Vi har set det i andre geografier, og vi bør ikke antage, at disse følelser ikke kommer til USA. Så det er meget vigtigt, at flyselskaberne kommer på forkant med det,” sagde Robin Hayes torsdag ifølge det amerikanske rejsemedie Skaft.

Flyskam skal forstås på den måde, at nogle mennesker skammer sig over at flyve på grund af klimabelastningen. Begrebet voksede for alvor i Sverige og er godt hjulpet på vej af den svenske klimaaktivitet Greta Thunberg.

Vil være første CO2-neutrale USA-selskab
Bevægelsen har endnu ikke bidt sig fast på det nordamerikanske kontinent, men i Europa er flere flyselskaber begyndt at prioritere store klimainitiativer.

For at være på forkant med, at flyskam snart kan ramme USA, har JetBlue nu øget fokus på selskabets bæredygtighed til gavn for klimaet. Det store lavprisflyselskab har derfor lanceret programmer for at CO2-kompensere, og selskabet ønsker i år at blive det første CO2-neutrale flyselskab i USA.

New York-baserede JetBlue opererer blandt andet nogle af sine flyvninger fra San Francisco med delvist biobrændstof. Men det største fokus er på at forny selskabets flåde. JetBlue råder i dag over 259 fly med 149 nye fly i ordre – herunder 70 Airbus A220-300, 53 A321neo, 13 A321LR samt 13 A321XLR.

Produktionsforsinkelser hos Airbus betyder dog, at JetBlue ikke modtager de nye fly i det forventede tempo. Således vil flyselskabet i år kun modtage 11 af de ellers 14 forventede Airbus A321neo. Det har betydet, at JetBlue har måttet lease fire fly for at udfylde hullerne.

Forsinkelsen på nogle af de nye Airbus A321neo-fly vil ikke påvirke JetBlues planer om at åbne ruter til Europa. Det er endnu ikke besluttet, hvilke lufthavne selskabet vil flyve til, men der arbejdes på at skaffe slottider i forskellige London-lufthavne, lyder det fra Joanna Geraghty, præsident i JetBlue, ifølge Skaft.

 

Relaterede artikler:

Norwegian og JetBlue indleder samarbejde

Officielt: Amerikansk lavprisflyselskab med første Europa-rute

Amerikansk lavprisflyselskab klar til Europa