Airbus A321-200 fra SAS.

Justeringer i SAS sommertrafikprogrammet

SAS har allerede foretaget en række justeringer i det sommertrafikprogram, der træder i kraft den 25. marts 2012. Der reduceres blandt andet fra København til Barcelona og Madrid, mens andre ruter til gengæld får øget kapaciteten.

Luftfartsselskabernes trafikprogrammer er en dynamisk størrelse. Der sker løbende tilpasninger i forhold til markedssituationen, aktuel flykapacitet og efterspørgslen i markedet.

For sommertrafikprogrammet 2010, der træder i kraft søndag den 25. marts, har SAS allerede foretaget en række justeringer i forhold til det trafikprogram, der netop er afsluttet ved udgangen af oktober måned.

Ruteoversigt

København-Athen
Opgraderes fra 7 til 8 ugentlige afgange, således at der vil blive to frekvenser om søndagen.

København-Barcelona reduceres fra 5 ugentlige afgange til blot 2 ugentlige, fordelt på henholdsvistirsdage og lørdage.

København-Geneve øges fra2 til3 hverdagsafgange. Herudover vil der være en afgang om lørdagen samt tre afgange om søndagen.

København-Lyon øges fra5 til6 ugentlige afgange. Opereres alle ugens dage undtaget lørdagmed CRJ200-fly fra Cimber Sterling.

København-Madrid reduceres fra 4 til 2 ugentlige afgange, der vil blive lagt på mandage og fredage.

København-München reduceres fra 5 til 4 daglige afgange.

København-Pristinaøges i perioden 5. juli – 16. august med en torsdags-afgang, således at der i denne periode vil være 3 ugentlige afgange. I den øvrige den af sommerfartplanen vil der være 2 ugentlige afgange.

København-Rom reduceres fra 12 ugentlige til 11 ugentlige afgange i højsæsonen i juli/august måned.

København-Venedig øges fra 6 ugentlige afgange til daglig afgang i højsæsonen i juli/august måned.

Reduktion på spanske ruter

Det er overraskende, at SAS trækker kapacitet ud af ruterne til Barcelona og Madrid. Selskabet har et erklæret mål om fremover også at være førstevalg for fritidsrejsende, og en populær storby-destianation som Barcelona bør have større kapacitetet i udbuddet fra København.

Men konkurrencen fra Cimber Sterling, Norwegian, Spanair og snart Vueling er åbenbart en for stor mundfuld for det skandinaviske luftfartsselskab.