Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Karup Lufthavn vokser hurtigere end de større jyske lufthavne

Til trods for, at Cimber Sterling i februar måned aflyste ti procent af selskabets operationer på Karup Lufthavn, og Norwegian havde reduceret kapaciteten med en tredjedel sammenlignet med februar sidste år, er det alligevel lykkedes Karup Lufthavn at opnå en beskeden passagervækst i februar.

Af Michael Müller [email protected]

Februar sidste år var en måned med massiv passagervækst for Karup Lufthavn, eftersom Norwegian netop havde indsat tre daglige afgange på indenrigsruten til København. I indeværende vintersæson er de tre afgange skåret ned til to, hvorfor det var interessant at se, om Karup Lufthavn kunne opretholde den overbevisende passagerfremgang fra februar 2010.

Det kunne lufthavnen, der i februar gik 4,1 procent frem i antallet af passagerer i forhold til samme måned sidste år. Det svarer i faktiske tal til en fremgang på 910 passagerer til 22.928 passagerer i februar måned 2011. Dermed opnåede Karup Lufthavn en højere passagervækst end de tre største lufthavne i Jylland – Billund, Aalborg og Aarhus Lufthavn. Aalborg Lufthavn gik frem med 3,1 procent, Aarhus Lufthavn med 2,2 procent, mens Billund Lufthavns passagertal faldt med 2,8 procent i februar.

”Vi er tilfredse med resultatet set i lyset af, at Cimber Sterling har aflyst ti procent af selskabets afgange og ankomster fra Karup Lufthavn i februar samtidig med, at Norwegian kun har to daglige afgange mod tre i samme måned sidste år. Derfor er det flot, at vi har en stigning på omkring fire procent,” siger lufthavnschef Erik Jakobsen, der begrunder passagerfremgangen med, at de rejsende gerne vil flyve til fornuftige priser, og samtidig har flere rejsende fået øje på ruten til København.

Når sommerprogrammet træder i kraft i slutningen af marts måned, indsætter Norwegian en ekstra afgang ind, så selskabet igen er oppe på tre daglige afgange til København, og ifølge Erik Jakobsen er denne ekstra daglige afgang vigtig for passagererne.

”I øjeblikket flyver Norwegian kl. 07.00 og kl. 18.00, men med en ekstra afgang betyder det, at passagererne får en større fleksibilitet, hvor der er flere rejsemuligheder for passagererne samtidig med, at der er flere sæder til salg.”

I 2010 satte Karup Lufthavn passagerrekord, da man rundede 300.000 passagerer, hvilket svarede til en passagervækst på omkring 90 procent i forhold til 2009. Den voldsomme fremgang skyldes bl.a., at Norwegian kom ind på ruten til København, hvilket åbnede op for billigere billetter i kraft af konkurrencen med Cimber Sterling på den samme rute.

Foto: Trods færre flysæder udbudt af Norwegian, lykkedes det alligevel Karup Luthavn at sikre en passagervækst i februar måned.