Björn Lundström i cockpittet på en Airbus A330. (Privatfoto)

Kendt SAS-pilot truet med fyring

SAS-kaptajnen Björn Lundström, der på de sociale medier er kendt som ‘bjornpilot’, har fået forbud mod af publicere video og fotos fra cockpittet. “SAS synes ikke om, at jeg er så aktiv,” forklarer piloten.

Hvis man interesser sig for luftfart og SAS, så har man ikke kunnet undgå at stifte bekendtskab med den svenske SAS-kaptajn Björn Lundström, der har været ansat i selskabet i mere end 35 år og er kaptajn på Airbus A330 og A350-langdistanceflyene.

Björn Lundström er nemlig en såkaldt influencer på de sociale medier, hvor han siden 2014 har publiceret i hundredevis af fotos og videoer på både Instagram og YouTube. Således har “bjornpilot” i dag henholdsvis 101.000 og 93.000 følgere på de to medieplatforme, mens SAS til sammenligning har henholdsvis 254.000 og 15.000.

Bjørn Lundström har dermed været en SoMe-enmandshær, der tidligere har været en lækkerbisken for marketingafdelingen i SAS. Tilbage i 2015 blev han eksempelvis portrætteret i kundemagasinet Scandinavian Traveler, men nu ønsker SAS ikke længere, at den populære flykaptajn bruger tiden i cockpittet på at beskæftige sig med optagelser til de personlige konti. 

I begyndelsen af november blev Björn Lundström nemlig tildelt en skriftlig advarsel og truet med opsigelse, hvis han ikke indstillede aktiviteten.

“SAS kan konstatere, at du gennem længere tid har lagt et meget stort antal opslag op på forskellige sociale medier, hvor du indgående beskriver og filmer dit arbejde som pilot. Materialet er meget omfangsrigt og bredt betragtet bedømmes materialet at være uforeneligt med dit arbejde som kaptajn i SAS,” hedder i den skriftlige advarsel som CHECK-IN.DK har set en kopi af.

Flere kritikpunkter
SAS begrunder advarslen med, at der er offentliggjort “konkurrencefølsomme oplysninger”, og at der er udvist dårlig dømmekraft ved at filme rengøringen at et flyvindue hængende ud af vinduet med en selfiestang. Herudover mener SAS, at der er udvist dårligt “airmanship” i forbindelse med demonstration af manuel flyvning i stor højde.

Hos SAS ønsker man ikke at kommentere på individuelle medarbejdere eller personalesager, men samtidig understreges, at man er glade for, at SAS har et stort antal aktive medarbejdere på de sociale medier, og man opfordrer sine medarbejdere til at være aktive her.

“SAS har ligesom andre store virksomheder en politik for sociale medier, der beskriver holdninger og ting, der er vigtige at huske på, når der udgives indhold, der omhandler SAS. Politikken er designet for at gøre det lettere og tydeliggøre for alle medarbejdere i virksomheden, hvad der gælder i både eksterne og interne fora. Det vigtigste princip er, at opslag, der udføres i arbejdssituationen, aldrig må foretages på bekostning af sikkerheden eller medarbejderens pligter,” siger fungerende pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji fra SAS Danmark.

Hvorvidt sikkerhedsreglerne er brudt, ønsker SAS ikke at kommentere. Men selskabet har en regel om, at man ikke må filme under start og landing og under 10.000 fod, hvilket er en del af de generelle bestemmelser om “sterile flight deck”. Det betyder, at det for piloterne ikke er tilladt at småsnakke, spise og drikke under start og landing – og slet ikke at optage videoer eller tage fotos. Den fulde opmærksomhed skal være rettet på flyvningen.

Afviser overtrædelse af sikkerhedsregler
Hovedpersonen selv undrer sig over reaktionen fra SAS, der gennem en årrække har kendt til og givet opbakning til aktiviteterne i cockpittet. SAS har endda foræret den aktive SoMe-pilot en dyrt kamera, så det var muligt at tage nogle bedre fotos.

“Jeg har absolut ikke overtrådt reglerne om ‘sterile flight deck’. Det er tilladt at gøre alt muligt om bord, og du kan spille Sudoku eller noget andet. Det er en krænkende insinuation, og der findes intet bevis for, at jeg gør noget dårligt for flysikkerheden. Samtidig spørger jeg altid mine besætningsmedlemmer, om det er i orden, at jeg tager billeder. Men SAS synes åbenbart ikke om, at jeg er så aktiv,” siger Björn Lundström til CHECK-IN.DK.

SAS-kaptajnen fortæller også, at han ikke har offentliggjort passager- eller cargotal, som SAS hævder. 

“Jeg siger blot i en af mine videoer, at ‘flyet er fuldt i dag’.” 

Ingen kommerciel udnyttelse
Udover sikkerhedsreglerne har SAS også nogle adfærdsregler for de ansatte, når de er aktive på de sociale medier. Det hedder blandt andet, at “det ikke er tilladt at bruge sin position i virksomheden til personlig gevinst eller som udgangspunkt for kommercielt samarbejde eller til reklame for andre mærker.”

Med samlet 200.000 følgere på de sociale medier har Björn Lundström en platform, der nemt ville kunne udnyttes kommercielt, hvad der dog ikke er eksempler på. Godt nok har den kendte SAS-kaptajn skrevet bogen “Flyskræk” i samarbejde med psykolog Cecilia Gustafsson, men denne bog har SAS også valgt at markedsføre i selskabets kundemagasin.

“Jeg kan klart afvise, at jeg har udnyttet mine SoMe-aktiviteter til personlig vinding. Jeg har ingen sponsorkontrakt og har ingen kommercielle samarbejder. Derimod er jeg motiveret for at hjælpe mennesker med flyskræk,” understreger Björn Lundström.

Håber på samarbejde
Indtil videre er Björn Lundström blevet pålagt de næste 18 måneder ikke at producere og publicere billeder eller film i forbindelse med arbejdet i SAS til publicering på sociale medier. I modsat fald kan det få konsekvenser i form af en opsigelse. Hvad SAS-kaptajnen agter at gøre ved han endnu ikke. 

“Jeg har indtil videre taget det til efterretning, men jeg håber, at SAS på en eller anden måde er åben for et samarbejde” lyder det fra “bjornpilot”.

Nedenstående er seneste video fra Björn Lundström på YouTube. Den er publiceret på baggrund af materiale, der er optaget før advarslen blev tildelt.

 

Du får som læser adgang til denne historie, der normalt koster penge. Vi håber, at vores artikel kan vise, at vore medier indeholder andet og mere end de nyheder, som du kan læse på gratismedierne. Det er muligt at tegne et abonnement for under to kroner om dagen, så du kan blive klædt på til at følge udviklingen i rejse- og luftfartsbranchen.

 

Relaterede artikler:

SAS: Klare regler for foto og video fra cockpit

SAS-purser brød ud i sang til crew-briefing