Efter at handelskrigen mellem Kina og USA fik Kina til at stoppe importen af Boeing-fly, kan leverancerne nu genoptages. Boeings direktør affejer langsigtede bekymringer.
Boeing-fly vil igen blive leveret til Kina i den kommende måned. Det sker, efter at den kinesiske stat bad flyselskaber om at stoppe yderligere leverancer af fly fra Boeing samt køb af luftfartsrelateret udstyr og dele fra USA som følge af toldkrigen, som Donald Trump er bannerfører for.
Boeings administrerende direktør, Kelly Ortberg, delte nyheden torsdag. Her affejede direktøren også, at handelskrigen skulle ramme Boeing hårdt. Det oplyser det amerikanske medie CNBC.
For eksempel betaler Boeing importskatter på komponenter fra Italien og Japan, som bruges i Boeings 787’ere, som produceres i South Carolina, men en god del af beløbet henter man hjem igen, så snart flyene bliver eksporteret. Med andre ord kan toldsatserne mærkes mest, når Boeing leverer til amerikanske flyselskaber.
Vil stadig øge produktionen
I Kina har landets største flyselskaber, Air China, China Eastern Airlines og China Southern Airlines, umiddelbart lagt ordrer på henholdsvis 45, 53 og 81 fly fra Boeing, som skal leveres mellem 2025 og 2027.
Handelskrigen har, siden Trump overtog præsidentembedet den 20. januar, været præget af omskiftelig handelspolitik, og der har været pauser på tariffer og undtagelser.
Derfor siger Ortberg også, at han personligt ikke mener, at der er tale om politik, som er kommet for at blive.
Planen er derfor fortsat også at øge produktionen af Boeings største sællert, Boeing 737 MAX. Det er dog nemmere sagt end gjort, for de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har sat et produktionsloft på Boeings MAX-fly på 38 fly om måneden, efter at et dørpanel blæste ud på en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines i januar 2024.
Det betyder, at FAA skal give en formel tilladelse til at øge produktionen. Kommer den, har Boeing kapaciteten til at øge produktionen til 42 fly om måneden, mens man inden for et halvt år vil kunne ramme 47 månedlige fly.
Samtidig forventer man, at MAX 7 og MAX 10 – den mindste og den største variant af 737 MAX-flyet – vil modtage deres certificeringer i slutningen af i år.
Stopper kritiske komponenter til Kina
Mens Boeing nu igen får adgang til det kinesiske marked, er den amerikanske regering til gengæld kommet med et benspænd til den kinesiske flyproducent COMAC, som står bag COMAC C919’eren, Kinas svar på Boeings 337’ere og Airbus’ A320’ere.
Således har Trump-regeringen stoppet salget af kritiske flykomponenter som eksempelvis halvledere, visse kemikalier og maskineri samt komponenter, som bruges i motorer. Det oplyser New York Times.
Trækket kommer, efter at Kina har introduceret restriktioner på eksporten af kritiske mineraler til USA, hvilket truer forsyningskæden for amerikanske virksomheder. I den seneste tid er visse af disse restriktioner blevet slækket fra Kinas side, men virksomheder i USA er fortsat bekymrede.
Relaterede artikler:
Kina siger stop: Trækker Boeing ind i handelskrig