737 MAX-fly fra Boeing. (Foto: Boeing Airplanes | X.com | PR)

Boeing leverer igen 737 MAX-fly til Kina

Boeing er igen begyndt at sælge sit bedst sælgende 737 MAX-fly til Kina. Det er godt nyt for den amerikanske flyproducent, da det kinesiske marked er blandt verdens største.

I fire år kunne Boeing ikke leverer den populære flytype 737 MAX til Kina. Den lange pause skyldtes alvorlige havarier med de første udgaver, og siden blev flyet en del af handelskrigen mellem de to store magter.

I januar begyndte Boeing igen at levere til Kina, der i de kommende år forventes at være det største enkeltmarked for nye fly.

Leveringerne stoppede dog atter i maj, da de civile kinesiske luftfartsmyndigheder ønskede at undersøge de batterier, der benyttes til stemmeoptageren i cockpittet. Det skriver Reuters.

Boeing oplyser, at selskabet nu har genoptaget leverancerne. Boeings tilbagevenden til det kinesiske marked er et tiltrængt løft for Boeing, som gennem længere tid har været omgærdet af problemer med kvalitet og sikkerhed.

Flyveforbud og handelskrig
Boeing stoppede i første omgang med at levere 737 MAX-fly til Kina siden 2019 efter to fatale ulykker i 2019 i henholdsvis Indonesien og Etiopien, da to MAX 8-jetfly havarerede. Det førte til, at flytypen på verdensplan blev grounded.

Da problemerne var løst, og flytypen igen kunne frigives til salg, blev flyleverancer et emne i en handelskrig mellem USA og Kina. Samtidig var flytrafikken i Kina langsom til at komme i gang efter COVID-19, da myndighederne længe fastholdt strenge restriktioner.

Det første gennembrud for Boeing kom, da selskabet tidligere i år kunne levere widebody fly til Kina. For nogle uger siden kom det frem, at selskabet har leveret til Boeing 777-fragtfly til Air China.

85 fly på lager til Kina
Boeing har tidligere oplyst, at man ved udgangen af ​​2023 havde omkring 140 eksemplarer af 737 MAX 8-fly på lager, herunder 85 fly til kunder i Kina.

China Southern Airlines, der er landets største flyselskab med en flåde på knap 700 fly, ventes at blive blandt modtagerne. Selskabet havde allerede flytypen i flåden, da det fik flyveforbud, og China Southern Airlines var hurtig til atter at få flytypen på vingerne, da forbuddet blev ophævet.

Også de øvrige kinesiske flyselskaber, som havde købt MAX-flyet før 2019, har igen flyene i luften.

Flytrafikken i Kina ventes i de kommende år at vokse markant mere end gennemsnittet, og derfor har landet behov for nye fly. Boeing vurderer i en ny prognose, at Kina har brug for 8.830 kommercielle fly frem til 2043.


Relaterede artikler:

20 procent af nye fly på verdensplan skal til Kina

Efter fire års pause: Boeing 737 MAX til Kina

Boeing mister tålmodigheden med Kina