Boeing 787 Dreamliner fra China Southern Airlines. (Foto: Boeing/PR)

Kinas største flyselskab klar til Norden

China Southern Airlnes, der er Kinas største flyselskab, har fået myndighedernes tilladelse til at åbne en daglig rute fra Guangzhou til en nordisk hovedstad.

Igennem mange år har Norwegians koncernchef Bjørn Kjos advaret om, at de kinesiske flyselskaber ville indtage Norden og dermed påføre de nordiske flyselskaber øget konkurrence.

Noget tyder på, at Kjos fik ret i sine forudsigelser, for lige nu opleves en større kinesisk invasion i Norden. Senest har CAAC, de civile luftfartsmyndigheder i Kina, givet China Southern Airlines tilladelse til at starte daglige flyvninger fra Guangzhou til Helsinki fra den 1. juli næste år.

Det fremgår ikke, hvilken flytype, som det kinesiske flyselskab vil benytte på ruten, men der er flere muligheder, da China Southern Airlines beskæftiger op imod 100 langdistancefly fordelt på fire flytyper. Der anvendes således Airbus A330, A380 og Boeing 777 og 787. Det er mest sandsynligt, at det bliver en af selskabets 49 Airbus A330-fly eller en af de 17 nye Boeing 787 Dreamlinere.

Hvis China Southern Airlines, der er Kinas største flyselskab, gør alvor af planerne, får Finnair uventet konkurrence. Det finske oneworld-selskab betjener Guangzhou i sommertrafikprogrammet med fire ugentlige afgange.

En daglig rute fra det kinesiske flyselskab vil dermed øge kapaciteten til 11 ugentlige afgange, og det markedet ikke stort nok til at absorbere. Derfor vil China Southern Airlines have brug for en samarbejdspartner, der kan transportere transferpassagerer fra Helsinki til andre byer i Europa. Da selskabet samtidig forlader SkyTeam-alliancen med årets udgang, kan et samarbejde med Finnair være en mulighed.

Shanghai-rute på vej
For nylig annoncerede Juneyao Airlines, at selskabet fra 1. juni næste år vil flyve dagligt fra Shanghai Pudong International Airport direkte til Helsinki.

Det kommer oveni, at Air China i år har åbnet en rute fra Beijing til København, mens Sichuan Airlines fra midten af december vil flyve mellem Chengdu og København. Tidligere på året åbnede China Eastern Airlines en sæsonrute fra Shanghai til Stockholm, og næste forår får Oslo Lufthavn sin første Kina-rute, når Hainan Airlines åbner en rute fra Beijing.

Lufthavnen i Helsinki har dog tidligere oplevet, at annoncerede kinesiske ruter ikke er blevet en realitet. Således var det planen, at Lucky Air, der er et datterselskab i HNA Group, i januar skulle have åbnet en trekantsrute mellem Kunming, Chengdu og Helsinki. Opstarten blev dog aflyst i sidste øjeblik.

Vanen tro vil den finske hovedstadslufthavn da heller ikke bekræfte, hvorvidt Guangzhou-ruten bliver en realitet.

“Vi forhandler konstant med forskellige flyselskaber om ruteåbninger og vil offentliggøre disse, når vi har bekræftede informationer,” siger Mari Kanerva, der er kommunikationsmedarbejder hos Finavia.

 

Relaterede artikler:

Nordisk Dreamliner-rute til Shanghai

Helsinki bliver snydt for endnu en Kina-rute

Kinesere udebliver fra nordisk rute