Mens de japanske flyselskaber er lige så punktlige som deres europæiske kolleger, så kniber det gevaldigt for kineserne.
Man gør klogt i at lægge lidt ekstra elastik ind i tidsplanerne, hvis man rejser med et af de større kinesiske flyselskaber. For mens de japanske flyselskaber flyver lige så punktligt som deres europæiske kolleger, så ser det helt anderledes ud i Kina.
Det fremgår af opgørelsen over luftfartsselskabernes punktlighed i november. Opgørelsen laves af amerikanske Flightstats og er en bredt accepteret målestok for selskabernes performance. Hvis flyene ankommer til lufthavnenes gates inden for 15 minutter efter planlagt ankomsttid, så betragtes flyet som at være til tiden.
På otte ud af de 10 øverste pladser i Flightstats’ opgørelse over de punktligste flyselskaber i Asien i november ligger japanske luftfartsselskaber. Kun indiske Indi Go på sjettepladsen og Singapore Airlines på 10. pladsen bryder den japanske dominans. Klassens duks er Japan Air Commuter, der ankom til tiden 91,91 procent af gangene i november. De to største japanske luftfartsselskaber, Japan Airlines og ANA, kom til tiden i henholdsvis 90,87 procent og 89,21 procent af gangene.
På den anden side af Det Østkinesiske Hav ser tingene til gengæld helt anderledes ud. Det mest punktlige af de store kinesiske luftfartsselskaber er ”flag carrieren” Air China, hvor 75,97 procent af flyene ankom til tiden.
Værre ser det ud hos landets to største luftfartsselskaber, China Eastern Airlines og China Southern Airlines. Med 36.792 flyvninger i november er China Eastern Airlines Asiens største, men kun 447 flyvninger foran China Southern. Og også i punktlighedssammenhænge ligger de to selskaber ultra tæt op af hinanden. Således var 71,71 procent af China Eastern Airlines flyvninger punktlige, mens det hos China Southern Airlines var 71,70 procent.
At de store kinesiske selskaber slås med at holde tiden, ses også i kolonnen med andelen af flyvninger, som var mere end 45 minutter for sent fremme. Hos China Eastern Airlines var mere end 11 procent af flyvningerne mere end tre kvarter forsinket, mens det var tilfældet i 7,22 procent af flyvningerne hos China Southern.
Pakistansk agterlanterne
Og det er ikke kun de tre største kinesiske luftfartsselskaber, som ikke kan holde tidsplanerne. Også hos de mellemstore selskaber kniber det. Agterlanternen i den asiatiske opgørelse er Pakistan International Airlines, hvor under halvdelen af alle flyvninger ankom til tiden og hvor næsten tre ud af ti flyvninger var mere end 45 minutter forsinket. Men lige over pakistanerne finder vi i november-opgørelsen det kinesiske firkløver Hainan Airlines, Shandong Airlines, Tianjin Airlines og Xiamen Airlines. Her kom kun omkring seks ud af ti flyvninger til tiden og mellem 10 og 15 procent af flyvningerne var mere end tre kvarter forsinket.
Det nye Star Alliance-medlem, Shenzhen Airlines, var kun en lille smule bedre. Her var to ud af tre flyvninger til tiden og 7,78 procent af flyvningerne mere end 45 minutter forsinket.
De kinesiske luftfartsselskabers dårlige punktlighed skyldes blandt andet, at mange kinesiske lufthavne er særdeles pressede på kapaciteten og ikke kan nå at udvide faciliteterne hurtigt nok til at holde trit med landets eksplosive økonomiske vækst.