Daniel Rosen Jacobson, Elysian, Jolanda Stevens, KLM og Oliver Newton, Transavia (Foto © Elysian Aircraft)

KLM og Transavia i nyt samarbejde om elfly

Elysian Aircraft får vigtige samarbejdspartnere i udviklingen af et batteridrevet elektrisk fly med plads til 90 passagerer. KLM og Transavia vil bidrage med afgørende viden. Piloter skal også involveres.

Elysian Aircraft, KLM og Transavia har igangsat et fælles initiativ for at fremme udviklingen af batteridrevet elflyvning med fokus på fremtidig anvendelse af Elysians E9X-fly. E9X er designet til at kunne transportere 90 passagerer op til 800 kilometer på el.

Dermed vil flyet være velegnet til en lang række regionale ruter.

De tre partnere vil gennem en række tværfaglige workshops undersøge tekniske, operationelle og kommercielle aspekter af elflyvning. Målet er ikke kun at udvikle selve flyet. Idéen er også at skabe et komplet økosystem omkring det. Det omfatter blandt andet kundeoplevelse, infrastruktur og realistiske ruter.

Elysian Aircraft er et hollandsk selskab, der har som mål at revolutionere luftfarten ved at udvikle bæredygtige fly til korte og mellemlange ruter. Ifølge selskabet markerer initiativet et vigtigt skridt mod emissionsfri luftfart.

”Det er umuligt at bygge et fly, der virkelig bryder med branchekonventioner uden et intensivt samarbejde med operatører og lufthavne,” siger Daniel Rosen Jacobson, der er direktør i Elysian.

Han fremhæver, at samarbejdet giver afgørende indsigt, som kan bidrage til at bestemme, hvilke destinationer der er operationelt og økonomisk rentable.

Bidrager med indsigt
Flyselskaberne bidrager med vigtig operationel og kommerciel indsigt, der vil forme design, udvikling og markedsimplementering af elektriske fly.

Transavia bidrager især med praktisk viden om vedligeholdelse, flydrift, kundeoplevelse og bæredygtighed.

”Elektrificering repræsenterer en lovende mulighed, som vi tror fuldt og fast på. Gennem samarbejdet kan vi tage konkrete skridt mod bæredygtig lufttransport. Samtidig med at vi fastholder vores fokus på kommerciel og operationel gennemførlighed, ” siger Oliver Newton, Lead Sustainability & Innovation manager hos Transavia.

Piloter skal også involveres
KLM kommer med indsigt i alternative fremdriftsteknologier og den langsigtede omstilling af luftfartssektoren. Piloter er også involveres i udformningen af flyoperationer, særligt i forhold til håndtering af nye energisystemer.

“Piloter forstår bedre end nogen anden, hvad der fungerer og ikke fungerer i et fly. For eksempel kræver det en helt ny tilgang til energistyring for besætningen at have to forskellige energikilder ombord. Dette skal indarbejdes i designet,” siger Jolanda Stevens, Zero Emission Aviation Program Manager hos KLM.

De planlagte workshops samler eksperter på tværs af discipliner, herunder flydesignere, specialister i vedligehold, netværksplanlæggere og kommercielle chefer. Sammen adresserer de centrale udfordringer i forbindelse med at maksimere potentialet i elektrisk luftfart.

Partnerne er forpligtede til at kombinere innovation med realistiske og skalerbare løsninger. Det fremtidige arbejde vil omfatte detaljeret ruteanalyse og design af passageroplevelser for at støtte overgangen til elfly.

 

Relaterede artikler:

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly

KLM bestiller 14 fly fra Diamond Aircraft

KLM vil udvikle fremtidens fly