Den 2. juni 2012 skulle Air China have indviet en ny flyrute fra Beijing til København. Ruten blev udskudt, men er nu blevet tildelt Genève. Det sker samtidig med, at CPH lancerer en vækstkomité, der skal styrke ruteudviklingen til blandt andet Kina.
Lørdag den 2. juni 2012 skulle have været en festdag i Københavns Lufthavn. Denne dag var det hensigten, at Air China skulle have indviet en ny rute fra Beijing til København med fire ugentlige afgange.
Men blot tre måneder før rutens start, valgte det kinesiske luftfartsselskab pludselig at fjerne ruten fra reservationssystemerne. Skuffelsen var til at spore hos turistorganisationerne Visit Denmark og Wonderful Copenhagen, der havde set frem til et gigantisk spring i kinesiske besøgende i Danmark.Men året 2012 blev alligevel et rekordår medomkring 110.000 kinesiske overnatninger i Danmark, hvilket var en vækst på 30 procent i forhold til året før. SAS og den nye Shanghai-rute ydede et væsentligt bidrag hertil.
Der har været mange gisninger omkring baggrunden for, at Air China i første omgang valgte at udsætte den nye rute til København. I første omgang mente man, at kineserne havde trukket stikket, fordi salgsindsatsen i Skandinavien ikke havde været tilfredsstillende. Senere hen blev der hvisket i krogene om, at den danske miljøkommissær Connie Hedegaards stejle holdning overfor Kina i spørgsmålet om ETS-kvotesystemet, angiveligt var den reelle årsag til, at det kinesiske luftfartsselskab havde lagt ruten til København på is.
Da Københavns Lufthavn i slutningen af 2011 fik bekræftet, at man havde vundet ruten, var det den schweiziske lufthavn i Genéve, der var blevet besejret.
Men nu overhaler schweizerne indenom, idet Københavner-ruten i stedet er flyttet til Genéve med opstart den 7. maj i år med fire ugentlige afgange. Herudover åbner Air China en direkte rute fra Chengdu til Frankfurt samt øger på afgangene fra Beijing til Milano og München. Dermed er Københavns Lufthavn slået eftertrykkeligt i første runde af spillet om flere Kina-ruter.
Fokuset indsats
Air Chinas beslutning om at flytte ruten til Genéve kommer samtidig med, at Københavns Lufthavn har nedsat en særlig vækstkomité med prominente politikere og erhvervsfolk i spidsen. Den nye vækstkomité skal især arbejde for at binde Danmark tættere sammen med vækstmarkeder som Rusland og Kina gennem flere flyforbindelser.
I første omgang vil vækstkomitéen arbejde med at skabe større kendskab til Danmark og Skandinavien i de udpegede vækstmarkeder gennem en forstærket markedsføringsindsats. Herudover vil vækstkomitéen etablere et tæt samarbejde med handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) med henblik på at fremme dialogen med de respektive danske repræsentationer på vækstmarkederne.
“Der er helt klart en visumproblematik i forhold til Kina. På det rent administrative plan er den ved at være løst, men der er stadig en opfattelse hos kinesiske rejsearrangører, at det er vanskeligt at komme til København i forhold til andre byer i Europa. Vi skal formidle budskabet til de kinesiske rejsearrangører, at det faktisk er blevet lettere at komme til Danmark,“ forklarer kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S.
Han ser også gerne, at komitéen arbejder med det man kalder “welcoming attitude“ i Danmark. Skiltning for kinesiske turister er ikke til stede, og mangel på et kinesisk kædehotel i København, gør det også vanskeligt at tiltrække forretningsfolk fra Kina. Københavns Kommune har igangsat et særligt initiativ med at etablere et “mini-China hub“, der blandt skal tilbyde skole- og uddannelsesfaciliteter for kinesisk talende. Dette og andre initiativer skal bakkes op af vækstkomitéen.
“Vi har brug for en mere fokuseret indsats og et stærkt city-brand, når vi skal sælge København og Sydsverige i Kina og på andre store vækstmarkeder,“ understreger lufthavnens kommunikationsdirektør.
Læs også:
Lange udsigter for Air China-rute til København
Air China-rute til København udskydes