Københavns Lufthavn imødekommer Norwegian

Lavprisfingeren CPH Go passer ikke til de operationelle krav fra det norske lavprisflyselskab Norwegian. Københavns Lufthavn har derfor imødekommet et ønske fra Norwegian om at samle selskabets Schengen-trafik i finger A.

Der tegner sig efterhånden et tydeligere billede af selskabsopdelte aktiviteter i de fysiske rammer i Københavns Lufthavn.

Senest har det norske lavprisflyselskab Norwegian og Københavns Lufthavn indgået en aftale om at samle Norwegians operationer i et udvalgt område i lufthavnen. Planen er, at Norwegians afgange og ankomster til Schengen-landene skal samles i lufthavnens finger A med check-in i Terminal 2.

Non-Schengen-destinationer har Norwegian iStorbritannien, Irland, Polen og Kroatien. Derfor vil størstedelen af Norwegians afgange og ankomster blive samlet ét sted inden sommer 2011. Det vil skabe en bedre logistik for Norwegian, der således også vil have forberedt et effektivt feeder-produkt, inden selskabet efter planen vil introducere langdistanceruter fra bl.a. Københavns Lufthavn.

“Vi lægger stor vægt på, at det skal være nemt at flyve med Norwegian. Når vores aktiviteter samles et sted, bliver det endnu mere enkelt for kunderne. Man tjekker ind i terminal 2 uanset hvilken udenrigsdestination man skal flyve til, og med alle fly samlet i finger A sikres vores transferpassagerer den kortest mulige vej mellem flyene,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.

Det har formentlig ikke været uden betydning for den nye aftale mellem Københavns Lufthavn og Norwegian, at det norske lavprisflyselskab i dag er den næststørste kunde i lufthavnen. Da selskabet samtidig har planer om interkontinentale ruter fra lufthavnen til bl.a. Bangkok og New York, har lufthavnens ledelsehaft gode argumenter for at være imødekommende overfor Norwegians ønsker.

”Vi ønsker naturligvis at optimere forholdene for vores gode samarbejdspartnere, så vi kan støtte dem i udviklingen af deres forretning. Norwegian er det næststørste selskab i lufthavnen, og det er naturligt for os at samarbejde om at skabe de bedst mulige betingelser for passagererne. Det er jo en fælles målsætning for Norwegian og for os, og de seneste års vækst i Cph beviser, at det er en god strategi,” siger ruteudviklingschef i Københavns Lufthavne A/S Ole Wieth Christensen.

Blot to år efter at Norwegian åbnede base i Danmark har det norske lavprisflyselskab ca. 40 indenrigs- og udenrigsruter, hvoraf de 35 ruter er med udgangspunktfra Københavns Lufthavn. De øvrige ruter erfordelt med 4 til Aalborg Lufthavn og 1 til Billund Lufhtavn.

Foto: Finger A i Københavns Lufthavn bliver fremover hjemsted for Norwegians operationer på CPH.