Det er ikke hos medlemmerne af Star Alliance, at Københavns Lufthavn og SAS skal forvente den store hjælp til at styrke Københavns position som nordeuropæisk trafikknudepunkt.
(SHENZHEN) En stor del af de Star Alliance-selskaber, som ikke flyver til København i dag, er ikke særlig lune på Københavns Lufthavnsom ny destination. Heller ikke selvom det er det primære trafikknudepunkt for Star Alliance-familiemedlemmet SAS, der ville få stor gavn af nye langdistanceruter, som SAS ville kunne føde trafik ind til.
Det viser en rundspørge, som CHECK-IN.dk foretog, da topcheferne fra Star Alliance-selskaberne havde sat hinanden stævne i Shenzhen i Kina i sidste uge, for at byde Shenzhen Airlines velkommen som alliancens 27. medlem.
“Get the hell out of there“
I efteråret lukkede United Airlines sin rute fra New Yorks Newark lufthavn, og det var der én god grund til.
“Vi tjente ikke penge på ruten. Det virkede ikke for os. Jeg tror ikke på idéen om at blive blot af nostalgiske årsager. Så hellere ‘get the hell out of there’,“ siger United Airlines’ CEO Jeff Smisek til CHECK-IN.dk.
Hos det andet amerikanske Star Alliance-medlem, US Airways, står København heller ikke på programmet.
“Det europæiske marked er godt dækket ind allerede, og vi fokuserer primært på at forbedre betjeningen af vores eksisterende ruter med blandt andet nye og større fly,“ siger Andrew Nocella, senior vicepresident for marketing og planlægning hos US Airways.
Med Uniteds exit har Københavns Lufthavn i hovedparten af året ikke nogle amerikanske fly på standpladserne.Det sker kun,når Delta Air Linei ganske få sommermåneder flyver til New York’s John F. Kennedy Lufthavn.
Ingen hjælp at hente
På listen over ubetjente langdistancedestinationer fra København er den sydkoreanske hovedstad Seoul sammenlagt nummer seks og den største asiatiske destination. Mere end 40.000 passagerer rejste i 2011 således fra København til Seoul med mellemlanding i én eller flere andre lufthavne.
SAS har ikke den fornødne flykapacitet til at åbne en direkte rute til Seoul, og hos kollegerne i koreanske Asiana er der ingen hjælp at hente.
“Vores fokus er på at øge antallet af frekvenser på de eksisterende europæiske ruter,“ siger Asiana’s topchef, Young Doo Yoon. Selskabet flyver i dag til Frankfurt, London Heathrow og Paris Charles de Gaulle.
Nummer 14 sammenlagt og den største afrikanske destination på listen over ubetjente langdistancedestinationer er Johannesburg i Sydafrika. Men her har det lokale luftfartsselskab, South African Airways, hænderne fulde med at navigere uden om selskabets store økonomiske problemer.
Større marked i Stockholm
Et andet medlem af Star Alliance-familien er Ethiopian Airlines, der i dag flyver til Stockholm. Og selskabet har ingen planer om at udskifte den svenske hovedstadslufthavn med den danske eller få to nordiske destinationer.
“Der bor flere etiopere og somaliere i Sverige end i Danmark, og derfor er Stockholm et større marked for os. Desuden er det også en stor SAS-hub,“ siger Tewolde Gebremariam, topchef i Ethiopian Airlines.
Heller ikke hos japanske ANA lyder København tillokkende. ANA, der med 16 fly er den største Dreamliner-operatør, ville da også skulle konkurrere med SAS på en eventuel rute mellem København og Tokyo.
Selvom Star Alliance kalder sig selv en familie, så skal SAS og Københavns Lufthavn ikke forvente, at familiens daglige leder kommer til at appellere til sine medlemmer om at gøre en særlig indsats for at hjælpe den skandinaviske bror igennem den nuværende svære tid for selskabet.
“Vi skal blive ved med at sende flere og flere passagerer ind i SAS-netværket, men vi skal også følge efterspørgslen i markedet. Og hvert selskab tager sine egne beslutninger,“ siger direktør for Star Alliance, Mark Schwab.
Tage hensyn
Det er således fortsat op af bakke for Københavns Lufthavn, der lancerede strategien“World Class Hub“i februar,og arbejder målrettet på at styrke denden danske hovedstadslufthavns position som et af de førende trafikknudepunkter i Nordeuropa.
I maj måned gik lufthavnens tredjestørste operatør, Cimber Sterling, konkurs. Og lufthavnens største kunde, SAS, har det heller ikke for godt. Det fællesskandinaviske luftfartsselskab er tvunget til at tage hensyn til også at forsvare sin markedsposition i Norge og Sverige. Og derfor er kun fire af de 45 nye ruter som SAS åbner i 2013, helårsruter med udgangspunkt i Københavns Lufthavn.
En af de fire nye ruter er en langdistancerute til San Francisco fra 8. april. Men ruten til den amerikanske vestkyst åbner på bekostning af SAS-ruten til Bangkok, som kommer til at holde sommerlukket næste år, da kapaciteten skal bruges på den nye San Francisco-rute.
På trods af den kolde skulder fra Star Alliance-medlemmerne, så er man hos Københavns Lufthavn alligevel fortrøstningsfuld.
“Vi vægter vores direkte dialog med selskaberne betydeligt højere, end hvad de siger til journalister,“ siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.