British Airways og Virgin Atlantic kører i de kommende måneder særtilbud på ruterne fra London til Boston forud for Norwegians åbning af London Gatwick – Boston i maj næste år.
Da Norwegian for knap to år siden annoncerede, at de ville etablere langdistanceflyvninger mellem Storbritannien og USA, blev det kun mødt med hånlige kommentarer fra etablerede spillere på ruterne mellem UK og USA.
“Langdistanceflyvning er meget anderledes og langt mere kompliceret end intra-europæisk flyvning,“ sagde Willie Walsh, topchef for International Airlines Group (IAG), som tæller British Airways, Iberia og Vueling, i november 2013.
I juni sidste år begyndte Norwegian så at flyve fra London Gatwick til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale. Og nu har piben fået en anden lyd hos British Airways og Virgin Atlantic, der er blandt de største spillere på markedet for flyvninger mellem Storbritannien og USA.
Således har begge selskaber iværksat et storstilet udsalg af billetter på ruterne mellem London og Boston i kølvandet på, at Norwegian i sidste uge annoncerede, at selskabet til maj næste år vil begynde at flyve mellem London Gatwick og Boston.
Penge op af lommen
Norwegian vil fra 13. maj næste år flyve på ruten fire gange om ugen med Boeing 787 Dreamliner til priser, der starter ved 179 britiske pund for en enkeltbillet uden kuffert og mad ombord. British Airways har dog været hurtig til at forklare, at det kun er 10 procent af billetterne på en flyvning, der sættes til salg til den pris. Skal man have kuffert med, så kræver det, at man trækker yderligere 50 pund op af lommen. Og hvis man vil have mad undervejs på den 7,5 timer lamge flyvetur, så koster det ekstra 28 pund.
Når de ting tages med i beregningerne og man sammenligner returbilletter, så er Norwegian faktisk dyrere end Biritish Airways. Norwegians billigste Boston-billetter ender med at koste 514 pund, mens British Airways typisk tager omkring 600 pund for en tur til Boston. For at svare igen på Norwegians offensiv, vil British Airways fra oktober i år til marts næste år tilbyde returbilletter inklusiv kuffert og mad ombord til 476 pund.
Så allerede inden Norwegian har fløjet den første tur mellem London Gatwick og Boston har British Airways igangsat en mindre priskrig. Og Virgin Atlantic har også tænkt sig at deltage. Selskabet iværksatte et særligt ”USA-salg” umiddelbart efter Norwegians annoncering af Boston-ruten. Fra januar til marts vil selskabet tilbyde returbilletter til kun 379 pund.