Kreditkortregler beskytter rejsebureauer

I Danmark kan kreditkortselskaber ikke tørre regningen for tab på konkursbilletter af på rejsebureauerne, sådan som man i stigende grad ser det i Sverige.

Når kunder køber flyrejser med kreditkort opkræver de danske rejsebureauer et gebyr på få procent, som sendes videre til kreditkortselskaberne. Og netop dette gebyr betyder, at danske rejsebureauer ikke kan komme til at stå i den samme klemme, som deres svenske kolleger i stigende grad oplever at havne i.

Det store antal konkurser blandt luftfartsselskaber i Europa i 2012 har nemlig betydet, at rigtig mange flypassagerer har skullet have deres penge retur for flybilletter, som med konkurserne pludselig blev ubrugelige. Når billetterne er købt med et internationalt kreditkort, så får de uheldige privatrejsende eller virksomheder pengene retur fra kreditkortfirmaet. Men i Sverige sender kreditkortselskaberne ofte regningen videre til de rejsebureauer, som har formidlet salget.

Hvis et svensk rejsebureau selv har konto hos kreditkortselskabet eller den bank, der administrerer kortet, kan bureauet risikere, at banken trækker pengene på bureauets konto.

Men det risikerer de danske rejsebureauer ikke.

”I Danmark er reglerne anderledes. Her fungerer kreditkortgebyret som en slags forsikringspræmie, der gør, at rejsebureauerne holdes skadefrie,” forklarer direktør for Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier.