Kun én Dreamliner-destination i Europa

Den nye Boeing 787 Dreamliner flyver til og fra flere lufthavne verden over. Men i Europa får kun én lufthavn regelmæssigt besøg af drømmeflyet.

Efter mere end tre års forsinkelse blev den første Boeing 787 Dreamliner for knap et år siden indsat i regelmæssig rutetrafik hos det japanske Star Alliance-selskab ANA. Og siden hen er drømmeflyene rullet ud fra Boeing-fabrikken i et jævnt tempo. Det betyder, at det i dag er muligt at flyve med 787’eren på en række ruter verden over.

Men her i Europa bliver vi ikke ligefrem overrendt med besøg af det nye fly, som betegnes som den første i en hel ny generation af fly baseret på nyskabende teknologier. Kun Frankfurt lufthavn får regelmæssigt besøg af en 787’er fra ANA.

De to første luftfartsselskaber til at modtage flyet har været japanske ANA og Japan Airlines. Japanerne har indtil videre prioriteret indenrigsruter i Solens Rige og udvalgte ruter til Asien og Nordamerika.

Ethiopian Airlines har som det tredje selskab netop modtaget sin første Dreamliner. Selskabet viser i disse uger flyet frem med enkeltdags returflyvninger til 18 byer i Europa, Afrika og Sydasien. Den 29. august går turen fra Addis Ababa til Frankfurt, og den 17. september er det London Heathrows tur til at få besøg. Fra den 20. september indsættes flyet på daglig basis mellem Addis Ababa og Washington.

Fordoblet inden årets udgang
Men inden udgangen af året bliver antallet af europæiske Dreamliner-destinationer fordoblet. Det sker når ruten Houston – Amsterdam den 4. december bliver den første internationale rute, hvor amerikanske United sætter sine Dreamlinere ind. Selskabet har dog planer om at flyet skal have sin debut på de amerikanske indenrigsruter inden turen går over Atlanten.

Fra starten af januar vil Uniteds ruter mellem Los Angeles og Tokyo og mellem Houston og Lagos i Nigeria blive befløjet med 787’eren. Og fra 4. februar næste år får London Heathrow besøg af en af Uniteds Boeing 787’ere på den daglige flyvning fra Houston.

Herefter vil United vende fokus mod Asien og i slutningen af marts indsætte 787’ere på Los Angeles – Shanghai og Denver – Tokyo. De første United-ruter ruter viser tydeligt Boeing 787’erens styrke, som et forholdsvist lille langdistancefly, der er i stand til at operere på meget lange afstande og betjene tyndere ruter.

Helsinki fra marts
ANA og Japan Airlines modtager løbende nye Dreamlinere, og de vil i efteråret primært blive sat ind på nye og eksisterende ruter til USA. Japan Airlines’ ruten fra Tokyo til Boston får i de kommende måneder således 787-følgeskab af den nye ANA-rute til San Jose i Californien og indsættelsen af 787’ere på ruter til Seattle og San Diego.

Med de ruteåbninger, som der er annonceret på nuværende tidspunkt, vil Helsinki fra marts 2013 blive Europas fjerde og Nordens første Dreamliner-destination, når Japan Airlines begynder at flyve til oneworld-kollegaen Finnairs hub i de tusinde søers land.

LOT bliver Europas første
Men meget tyder på, at finnerne bliver overhalet indenom. Polske LOT, der bliver Europas første Dreamliner-operatør med i alt otte fly, forventer nemlig at modtage det første fly omkring årsskiftet. Dermed kan Warszawa gå hen og overhale både London og Helsinki. LOT har tidligere antydet, at Chicago kunne blive den første rute, hvor selskabet vil anvende det nye fly.

Lavprisselskabet Norwegian planlægger at anvende netop Boeing 787 Dreamlinere, når selskabet fra foråret 2013 regner med at starte langdistanceflyvninger. Bangkok og New York bliver de første destinationer, og afgangslufthavnene bliver sandsynligvis Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. Dermed kan Københavns Lufthavn risikere at blive den sidste af de fire store nordiske lufthavne til at tage i mod drømmeflyet.