Small Planet-fly i Roskilde Lufthavn.

Kun fire Small Planet-piloter får den krævede løn

Kun to kaptajner og to styrmænd hos Small Planet Airlines får den løn, som det danske forsvar har krævet. Den tidligere operatør brugte næsten tre gange så mange piloter til flyvningerne til Afghanistan.

De piloter hos litauiske Small Planet Airlines, som skal sidde i cockpittet, når selskabet flyver med danske soldater til og fra Afghanistan, skal være ved godt helbred og ikke have behov for alt for meget ferie, hvis de ugentlige flyvninger med danske soldater til og fra Afghanistan for det danske forsvar skal kunne gennemføres.

Kilder i Litauen fortæller nemlig til CHECK-IN.dk, at kun to kaptajner og to styrmænd får den løn på henholdsvis 5800 Euro og 3300 Euro om måneden, som Forsvaret har krævet, at Small Planet Airlines betaler til de besætninger, der flyver med danske soldater. Det svarer til omkring 43.200 kroner og 24.600 kroner. De øvrige piloter i selskabet får mellem 1000 og 1500 Euro i løn om måneden, svarende til mellem 7.450 og 11.200 kroner.

Alle på arbejde hver gang
Flyvningerne gennemføres hver onsdag fra Roskilde via Karup og Trabzon i Tyrkiet til Camp Bastion i Afghanistan, hvor flyet lander om natten. Torsdag går turen så tilbage til Danmark via Trabzon. På både ud- og hjemturen skiftes der besætninger i Trabzon. Det betyder, at alle fire piloter kommer på arbejde hver gang, der skal flyves med danske soldater.

Danske Danish Air Transport, der stod for flyvningerne frem til udgangen af marts i år, brugte i alt 11 piloter til de ugentlige flyvninger.

Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger, er de fire piloter overført fra Small Planet Airlines’ polske datterselskab til moderselskabet i Litauen. Det er nemlig kun det polske datterselskab, der opererer Airbus A320-fly magen til det fly, som Small Planet Airlines har indkøbt specielt til de danske flyvninger. I Litauen bruger selskabet normalt kun Boeing 737-fly.

Svært ved at svare
Torsdag eftermiddag var forsvarsminister Nick Hækkerup i samråd i Folketingets Forsvarsudvalg om Forsvarets samarbejde med Small Planet Airlines. Ministeren havde dog svært ved at svare på særligt mange af udvalgets spørgsmål. Og derfor vil Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, nu indkalde ministeren til et nyt samråd om sagen.

Her vil udvalget blandt andet gerne have svar på, om det var DSV alene eller om også Forsvaret var med, da man den 8. januar aflagde Small Planet Airlines et besøg og gennemgik forhold omkring ”operation og crew schedulering” samt selskabets regnskaber.

Flyvninger aflyst
Small Planet skulle have fløjet med de første danske soldater onsdag den 3. april. Men på baggrund af skriverier i CHECK-IN.dk og Fagbladet3F om arbejds- og lønforhold i Small Planet Airlines samt skriverier om selskabets certificeringer, blev flyvningen aflyst få dage forinden.

Ugen efter, den 9. april, udsendte Forsvarskommandoen en pressemeddelelse, der slog fast, at Forsvarskommandoen selv havde undersøgt forholdene i Small Planet Airlines, at de var i orden og flyvningerne kunne gennemføres fra onsdag den 10. april. Men i et svar til Folketinget den 30. april oplyser forsvarsminister Nick Hækkerup, at det var DSV, der godkendte forholdene hos Small Planet Airlines.

Hvem der rent faktisk kontrollerede Small Planet Airlines i starten af april og gav grønt lys til flyvningerne, er også noget af det, som forsvarsudvalget gerne vil have svar på i et nyt samråd om sagen.

Foto: Small Planet Airlines’ første flyvninger for det danske forsvar fra Roskilde Lufthavn blev gennemført med Airbus A320-fly fra selskabets polske datterselskab.