Kun plads til 2 – 3 store luftfartsselskaber i Europa

BCD Travel´s nordiske direktør forudser, at recessionen kan tvinge førende luftfartsselskaber ud af markedet.

Hastige strukturelle forandringer i luftfarts- og rejseindustrien forventes at blive en af konsekvenserne af den globale recession, der har ramt forretningsrejsemarkedet med et fald på 25 – 30 % i løbet af de seneste 6 – 12 måneder. Det mener administrerende direktør Thomas Lundberg fra forretningsrejsebureauet BCD Travel.

Set ud fra en rejseindkøbers synspunkt er der ikke en mærkbar forskel på de forskellige operatører i luftfarten, mener BCD-direktøren. Flybilletter bliver af mange rejseindkøbere betraget som en hyldevare.

Thomas Lundberg

Thomas Lundberg

“Selvfølgelig betyder interior design, serviceniveau, frekvenser, præcision og miljømæssig ansvarlighed noget. Men de fleste luftfartsselskaber ser ens ud i køberens øjne. Så udover det prispres, der er opstået p.g.a. de markedsmæssige forhold, er den manglende differentiering også medvirkende til at øge presset på luftfartsselskaberne“, vurderer Thomas Lundberg.

Derfor vil flere – måske endda førende – luftfartsselskaber blive tvunget til at forlade markedet, med mindre de reducerer deres omkostningsbase meget hurtigt. For få år siden blev det ifølge BCD-direktøren forudsagt, at der ville være fem store luftfartsselskaber tilbage i Europa, når konsolideringsbølgen havde lagt sig. Ifølge Thomas Lundberg vil det fremover være svært at få øje på mere end 2 – 3 selskaber.

Ifølge IATA-statistikker er Ryanair idag Europas største luftfartsselskab skarpt forfulgt af Lufthansa (inkl. SWISS og Brussels Airlines) og Air France KLM. Herefter følger easyJet, British Airways og SAS.