Kurs mod endnu et underskud trods omsætningsfremgang

Det kniber gevaldigt for Finnair med at tjene penge. De seneste tre år har der været et samlet nettounderskud på næsten 1,3 milliarder kroner, og 2011 tegner til at blive endnu et år med betydeligt underskud.

Det delvist statsejede finske luftfartsselskab Finnair styrer mod et nyt underskud for 2011.

I givet fald vil det blive fjerde regnskabsår i træk, at selskabet må præsentere ejerkredsen bestående af den finske stat, Skagen Global Verdipapirfonds samt 12.000 småaktionærer for røde tal.

Regnskabet viste et nettounderskud på 46 millioner euro i 2008, 102 millionereuro i underskud i 2009, mens seneste regnskabsår gav et minus på 23 millioner euro.

Med udgangen af tredje kvartal2011 er nettounderskuddet allerede på 54,9 millioner euro, og fjerde kvartal forventes også at vise røde tal, da det traditionelt er et svagt kvartal for luftfartsselskaberne.

Finnair har år til dato haft en omsætningsfremgang på 11,5 procent, men det har ikke været tilstrækkeligt til at sikre et bedre resultat end året før. Særligtbekymrende er det, at en 50 procent fremgang på forretningstrafikken til Asien ikke har haft tilstrækkelig effekt på bundlinjen.

Ledelsen giver de høje brændstofpriser samt ustabile makroøkonomiske forhold skylden for de dårlige resultater.

En afvigelsesforklaring, der bestemt er hørt før i luftfartsbranchen.

Spareplan til over en milliard kroner

Finnair harigangsat en spareplan, der skal barbere 140 millioner euro, eller lidt mere end en milliard danske kroner, væk fra omkostningsbudgettet inden 2014. Hovedparten af spareplanen vil have effekt i 2012 samt en beskeden del i 2013. Kun omkring 10 procent af spareplanen forventes at få effekt i 2011-regnskabet.

Ingen funktioner forventes at gå fri i spareplanen. Der er fokus på flåden, IT, besætninger, vedligeholdelse, salg og distribution samt operationelle omkostninger i lufthavnene. I første omgang kommer spareplanen til at koste 155 stillinger indenfor Finans, HR, IT og Marketing-funktionerne i selskabet.

Herudover forhandles om outsourcing af diverse handling-funktioner til Swissport, ligesom flyleasing-aftaler skal genforhandles. Heruodver skal der findes en mere kost-effektiv måde at håndtere vedligeholdelse af komponenter og motorer, ligesom flådestrategien på de europæiske ruter skal genovervejes. Endelig leder Finnair efter en partner på catering-området.

Alt i alt tiltag, der skal bringe Finnair tilbage til sorte tal, som selskabet senest kunne præsentere i 2007.