Jet Time var ikke godt nok forberedt på kompleksiteten i ACMI-forretningen med ATR-flyene, der opereres for SAS. Det fortryder bestyrelsesformand Lars Thuesen i dag.
Da Jet Time blev etableret tilbage i foråret 2006 var planen, at flyselskabet skulle etablere sig som charterflyselskab med fokus på business-to-business markedet.
Sidenhen er der kommet fragtaktiviteter ind over og senest ACMI-forretning, hvor Jet Time gennemfører flyvninger med egne besætninger på vegne af andre flyselskaber, der ikke selv har kapacitet til rådighed eller ikke ønsker at producere med den type fly, som Jet Time kan tilbyde.
Dermed spreder Jet Time risikoen, men forretningen bliver også væsentligt mere kompleks at styre.
“ACMI og fragt er jævnt fordelt over hele sæsonen, så fremover vil vi være mindre afhængig af højsæsonen, som trods alt stadig er vigtigt, da chartersegmentet er den vigtigste del af vores forretning,“ siger Jet Time´s bestyrelsesformand Lars Thuesen til CHECK-IN.dk.
Lars Thuesen erkender da også, at det er gået lidt for hurtigt med at skabe en forretning med en så stor kompleksitet.
“Vi har fået en al for høj kompleksitet, alt for hurtigt. Vi var ikke parate til kompleksiteten. Enten kan du tage kompleksiteten ud af din forretning ved at vælge noget fra, eller også sikre, at vi har ressourcer til at drive en kompleks forretning. Vi har foreløbigt valgt det sidste,“ forklarer Lars Thuesen.
Var ikke godt nok forberedt
Jet Time er et flyselskab, der startede på grundlag af viden om Boeing 737-fly, da selskabets tidligere administrerende direktør Klaus Ren kom fra Maersk Air, hvor han havde været chefpilot på denne flytype.
Derfor var der mange i branchen, der rystede på hovedet, da Jet Time bød ind på ACMI-kontrakten med SAS, for hvilket selskab der i dag opereres 11 nye ATR72-600-fly. Det var nemlig ikke meget viden, at Jet Time havde om det forretningssegment.
“Jeg fortryder ikke, at vi gjorde det. Men jeg fortryder, at vi ikke var bedre forberedt. Vi har brugt meget tid de seneste tre måneder på at analysere forretningen. Vi tror på, at det kan bringes tilbage og blive en fornuftig forretning igen. Vi har ikke dårlige kontrakter med SAS, men vores evne til at implementere dem, har været for dårlig,“ vurderer bestyrelsesformanden.
Det er i særdeleshed pilotmangel, der har ramt Jet Time relativt hårdt.
“Lige pludselig skulle vi have 100 nye piloter ind, og vi havde principielt ikke budgetteret med, at disse skulle uddannes. Tidligere var det ikke noget problem at skaffe piloter fra Sterling, Cimber og Maersk Air. I dag er det en helt anden historie, hvor det tager tre til fire måneder at uddanne piloter. Vi burde have set det komme, og det er der tilsyneladende andre flyselskaber, der heller ikke har,“ siger Lars Thuesen med let skjult hentydning til Cimber og SAS.
Foto: Bestyrelsesformand Lars Thuesen ombord på et af Jet Times Boeing 737-fly. (Stand By).