Lavprisflyselskaberne udbyder op imod 1 mio. flysæder

De ti største lavprisflyselskaber på det skandinaviske marked udbyder op imod 1 mio. flysæder om måneden på internationale ruter.

Lavprisflyvning er ikke længere noget, der kun er forbeholdt fritidsrejsende, der vil spare penge på rejsen. Lavprisflyselskaberne vinder i stigende grad kunder hos forretningsrejsende efterhånden som produkterne udvikles og tilpasses dette segment.





På en luftfartskonference afholdt i sidste uge afslørede det norske lavprisflyselskab Norwegian, at omkring 40 % af alle passagerer er forretningsrejsende, mens tallet for konkurrenten easyJet er omkring 20 %.

Forretningsrejsende finder i stigende grad vej til lavprisflyselskaberne, idet flere selskaber efterhånden udbyder en service og et koncept, der ligner de traditionelle luftfartsselskaber.Den første opgørelse over de største lavprisflyselskaber på det skandinaviske marked er netop lavet af Travelbroker Nordic.Opgørelsen viser, at der hver måned udbydes op imod 1 mio. lavprisflysæder på det skandinaviske marked fordelt på de ti største lavprisaktører. Der er to store selskaber, der dominerer i markedet. Norwegian og Ryanair har tilsammen op imod 75 % af det skandinaviske marked, mens Air Berlin, Cimber Sterling, easyJet, transavia.com og Wizz Air og et par mindre selskaber må dele den resterende del af markedet mellem sig.





Lavprisflyselskaber defineres i denne forbindelse som selskaber, der opererer fly (+100 passagerer) med én fælles økonomiklasse, og hvor internettet er primær distributionskanal.





Derfor kommer SAS ikke med i opgørelsen, da selskabet har såvel Business Class som Economy Extra på sine internationale flyvninger og primært distribuerer via rejsebureauer. Men tilsammen udbyder SAS ca. 180.000 flysæder om ugen på internationale flyafgange fra Skandinavien og er således den største udbyder af økonomiklassebilletter i Skandinavien. Det samlede sædeudbud hos SAS på økonomiklasse fra Danmark, Norge og Sverige svarer stort set til det samlede lavprisflymarked i Skandinavien. Forskellen er dog tydelig på billetprisen, hvor SAS med en højere omkostningsstruktur ligger væsentligt over de øvrige udbydere.





DE STØRSTE LAVPRISFLYSELSKABER

(UGE 42 / 12. – 18. OKTOBER 2009)






(internationale ruter fra det skandinaviske marked)






Rang




Selskab




Afgange fra




Afgange pr. uge




Antal pass. pr. uge




Markedsandel




01.




Norwegian Air Shuttle




DK, NO, SE




532




83.318




41,3 %




02.




Ryanair




DK, NO, SE




341




64.449




31,9 %




03.







Cimber Sterling


DK, NO, SE




204




16.482




8,2 %




04.




Air Berlin




DK, NO, SE




66




10.293




5,1 %




05.




Wizz Air




NO, SE




54




9.720




4,8 %




06.




easyJet




DK, SE




57




8.892




4,4 %




07.




transavia.com




DK




40




5.440




2,7 %




08.




Germanwings




SE




12




1.728




0,9 %




09.




NIKI




SE




6




900




0,4 %




10




SkyEurope




DK




5




745




0,3 %










I alt










1.317




201.967




100 %






Tallene viser også, at det danske og svenske marked er mest fragmenteret med en lang række af mindre og store selskaber på markedet. Det norske marked er domineret af Norwegian, mens Ryanair dominerer det svenske marked.





På det danske marked er Norwegian og Cimber Sterling dominerende, mens tyske Germanwings og ungarnske Wizz Air ikke aktive med ruter. Germanwings, der er et datterselskab af Lufthansa, har dog netop meddelt, at selskabet vil begynde at flyve til København fra 2010.






Det er også værd at bemærke, at Ryanair har en ganske beskeden position i Danmark. Det er Europas største lavprisflyselskab, men opererer kun et mindre antal ruter fra lufthavnene i Aarhus og Billund svarende til ca. 10 % af markedet. Men selskabet har dog planer om at etablere sig i Københavns Lufthavn, hvis lavprisfaciliteterne udbygges med lavere lufthavnsafgifter til følge.