LEGO-rejsechef sendte premierefly afsted til München

Mandag genåbnede Sun-Air på vegne af British Airways den direkte flyrute mellem Billund og München. Åbningsflyvningen blev gennemført med ejerfamilien Sundberg i såvel cockpit som kabine, mens snoreklipningen blev foretaget af Travel Manager Mette Bank fra LEGO.

Mandag morgen kl. 07.20 lettede et udsolgt flight BA8213 fra Billund Lufthavn med kurs mod München.

Det var Sun-Air of Scandinavia´s velkendte 32-sæders Dornier 328-300 jetfly, der forestod flyvningen på vegne af British Airways. Men netop denne flyvning var ganske særlig, idet det var en premiereflyvning.

Sun-Air of Scandivia har fra 12. martsvalgt at forsøge sig på ruten fra Billund til den sydtyske storlufthavn, efter at Cimber Sterling opgav ruten den 22. februar.

Ruteåbningen blev inden flyets afgang markeret i Billund Lufthavn, hvor Travel Manager Mette Bank fra LEGO klippede snoren, der officielt skulle indvie ruten.

Herudover var det ejerfamilien Sundberg, der forestod flyvning. Farmand Niels, der er administrerende direktør og luftkaptajn sad i cockpittet sammen med sønnen Kristoffer, mens datteren Susanne sørgede for passagererne i kabinen.

Stor opbakning fra erhvervslivet

Hos Sun-Air er der fra starten glæde over, at ruten har fået stor opbakning fra det jyske erhvervsliv.

”Vores strategi har altid været at tilbyde det jyske erhvervsliv en række ruter, som gør det nemmere for dem at drive deres forretning. At virksomheder som LEGO, Vestas, Siemens og Per Aarsleff fra start bakker vores nye rute op, bekræfter os i, at vi gør det rigtige ved at åbne en rute mellem Billund og München,” siger Sun-Air´s ejer og luftkaptajn Niels Sundberg.

Kombinationen af den rigtige flytype til ruten sammen med erhvervslivets opbakning skaber ifølge Niels Sundberg grundlaget for, at man tør give sig i kast med ruteprojektet, der meget vel kan få en brat ende, hvis Lufthansa beslutter sig for på et tidspunkt selv at flyve ruten.

”Den hårde konkurrence og ikke mindst prisen på brændstof gør det vanskeligt at skabe den fornødne indtjening, men vi tror, at vores fly passer til ruten til München og har derfor besluttet at foretage denne satsning. Vi har på forhånd været i dialog med flere store jyske erhvervskunder omkring ruten for at finde de optimale afgangstider. Det er lykkedes os at få de ønskede landingstilladelser i München, således vi kan tilbyde en morgen- og aftenafgang på alle hverdage samt en aftenafgang på søndage.“

Premiereflyvningen afgik rettidigt fra Billund kl.. 07.20 og præcis kl. 08.50 satte flyet hjulene på landingsbanen i München. Flyet var ved gate kl. 08.58, hvilket var 2 minutter før tidtabellen. Dermed markerede Sun-Air allerede ved åbningsflyvningen, at punktlighed vil være et varemærke ved den fremtidige operation af ruten.