Den nye lufthavn i Mo-i-Rana. (Illustration: Arctic Circle Airport Development / Nordic - Office of Architecture | PR)

Lokale indsamler 115 millioner kroner til ny lufthavn

Både erhvervsliv, borgere og foreninger har bidraget til, at planerne om en ny lufthavn har rundet en vigtig milepæl, da den sidste del af den lokale finansiering er faldet på plads.

Lokalbefolkningen i Nord-Norges fjerdestørste by Mo-i-Rana drømmer om en ny lufthavn, og nu er den drøm rykket et skridt tættere på at blive til virkelighed. Det oplyser den norske lufthavnsoperatør Avinor.

Det har været et krav fra det norske parlament Stortinget, at der skulle findes en bindende finansiering på 600 millioner norske kroner (455 millioner dansker kroner) før, at byggeriet kunne sættes i gang.

Rana Kommune har derfor givet tilsagn om, at kommunen vil bidrage med 450 millioner norske kroner (340 millioner danske kroner) til den nye lufthavn, men i tillæg hertil har det været op til erhvervslivet og lokalsamfundet at finde de resterende midler, og det er nu sket.

Forhindring ryddet af vejen
Avinor oplyser, at den lokale finansiering kom på plads den 1. marts i år, da lokalsamfundet er lykkedes med at samle 150 millioner norske kroner (115 millioner danske kroner) ind, som skal benyttes til at finansiere en del af byggeriet af den nye lufthavn.

Det fortæller Thorgeir Landevaag, som er direktør for bæredygtighed, koncepter og udvikling af infrastruktur hos lufthavnsoperatøren.

”Avinor har aldrig tvivlet på de lokales vilje og engagement til at realisere den nye lufthavn. Vi har planlagt efter, at lokalsamfundet ville nå sit mål, men derfor er vi ikke mindre imponerede over den donorindsats, som vi har været vidne til. Store og små virksomheder har bidraget med solide beløb. Det samme har studenterne, enkeltpersoner, hold og foreninger. Nu hvor den lokale finansiering er på plads, er en vigtig og formel forhindring derfor ryddet af vejen.”

Mo-i-Rana har i forvejen en lufthavn, men landingsbanens længde betyder, at det kun er mindre turboprop-fly, der kan lande, og derfor er Widerøe det eneste flyselskab, der i øjeblikket har faste operationer i lufthavnen. Den nye lufthavn skal derimod gøre det muligt at flyve direkte til og fra Oslo, ligesom den også vil åbne muligheden for internationale flyvninger.

Første store lufthavnsbyggeri siden 1998
Det er ikke kun det store lokale engagement fra Rana Kommune, erhvervslivet og lokalsamfundet, der gør, at lufthavnsbyggeriet i Mo-i-Rana skiller sig ud. Når anlægsarbejdet er tilendebragt, vil det ligeledes være den første store, nye lufthavn, der er blevet bygget i Norge siden, at Oslo Lufthavn, Gardermoen åbnede i oktober 1998.

Avinor indgik i august 2021 en aftale med arkitektvirksomheden Sweco, der skal fungere som bygherre på byggeriet. Derudover har Stortinget også godkendt finansieringen af projektet, og der er blevet indgået en samarbejdsaftale mellem Avinor, Mo-i-Rana og selskabet Arctic Circle Airport Development, der står for udviklingen af byggeriet.

Nu hvor den lokale finansiering er på plads, er næste skridt, at det skal afgøres hvilke virksomheder, der tildeles de første to entreprisekontrakter. Kontrakterne er sendt i udbud, og dette afsluttes i løbet af foråret. Samtidig pågår arbejdet med at sikre de nødvendige tilladelser og godkendelser, så byggeriet kan sættes i gang, fortæller Avinor.

 

Relaterede artikler:

CPH for andet år i træk overhalet af Oslo Lufthavn

Nordiske lufthavne mangler 100 mio. passagerer

En milliard kroner til norsk luftfart i 2022