Oslo Lufthavn. (Foto: Avinor | PR)

En milliard kroner til norsk luftfart i 2022

En milliard kroner er på vej til norsk luftfart, men med genindførelsen af flypassagerafgiften kommer passagererne til at betale mere i afgifter, end staten bruger på at støtte luftfarten.

Den norske regering foreslår, at der bevilges i alt 1,44 milliarder norske kroner, eller hvad der svarer til en milliard danske kroner, til luftfarten i 2022. Til gengæld vender flypassagerafgiften tilbage. En afgift der skal indbringe staten 1,6 milliarder norske kroner (1,2 mia. danske) om året.

”Vi fastholder fokus på luftfarten, fordi transport med fly er vigtig i distrikterne. Gode ​​flyforbindelser er med til at skabe værdi, og gør det muligt at bo og rejse i hele landet,” siger transportminister Knut Arild Hareide i en pressemeddelelse.

I forslaget er der afsat 828,5 millioner norske kroner (626 millioner danske) til indkøb af flyruter, der ikke kan drives økonomisk rentabelt eller med et tilfredsstillende rutetilbud.

Regionale ruter er afgørende
”De regionale ruter er afgørende for at give befolkning og erhvervsliv i distrikterne adgang til regionale centre, hospitaler, myndigheder og andre vigtige institutioner. Vi vil have levedygtige distrikter, og derfor har staten købt flyruter i mange år. Det fortsætter vi med i 2022,” siger transportministeren.

Regeringen foreslår også, at der bevilges 200 millioner norske kroner til planlægningen af en ny lufthavn i Bodø og 50 millioner norske kroner til planlægning af en ny lufthavn ved Mo i Rana. Bodø vil udvikle en helt ny bydel, der hvor lufthavnen ligger, og derfor skal lufthavnen flyttes. Derudover er der penge til Luftfartstilsynet og til Havarikommissionen.

Samtidig har regeringen besluttet, at der ikke skal betales udbytte fra Avinor i 2022. Avinor AS er en norsk statsejet virksomhed, der driver 45 lufthavne og flyvepladser i Norge.

Flypassagerafgiften vender tilbage
Men samtidig med, at den norske regering med den ene hånd giver penge til luftfarten, kræver den penge ind fra branchen med den anden.

Regeringen vil genindføre flypassagerafgiften, som bliver på 80 norske kroner på indenrigsflyvninger og 214 norske kroner på flyrejser, der slutter i udlandet. Det er en stigning på henholdsvis 5 og 14 kroner i forhold til den suspenderede passagerafgift. Regeringen har beregnet, at afgiften vil give 1,6 milliarder norske kroner i statskassen til næste år.

Sidste efterår vedtog Stortinget i forbindelse med coronakrisen at suspndere flypassagerafgiften fra den 1. januar og frem til den 31. oktober.

Fuldstændig tonedøvt
”Det er fuldstændig tonedøvt af regeringen,” siger administrerende direktør Torbjørn Lothe fra NHO Luftfart, der er en interesse- og arbejdsgiverorganisation for flyselskaber og andre luftfartsrelaterede virksomheder i Norge, til erhvervsmediet e24.no.

”Det betyder over 200 millioner kroner i passagerafgifter i november og december, hvoraf omkring 170 millioner skal betales af norske selskaber,” fortsætter han.

 

Relaterede artikler:

DAT får toogethalvårig kontrakt i Norge

DAT vender tilbage til statsstøttet rute

Flyselskaber vil have dækket omsætningstab