London-lufthavnen Manston Airport i Kent er faretruende tæt på lukning, og allerede fra den 10. april vil KLM suspendere sine flyvninger til lufthavnen.
Manston Kent International Airport (MSE) kan allerede om en måned være fortid som rutelufthavn for London-regionen. Det står klart, efter at en talsmand for lufthavnen den 19. marts bekræftede, at man havde iværksat en 45-dages konsultationsperiode angående lufthavnens fremtid, hvorefter en lukning kan være aktuel.
Beslutningen er truffet på baggrund af, at Manston Airport dagligt har lidt et tab på 10.000 pund, eller lidt mere end 90.000 kroner, siden den skotske forretningskvinde Ann Gloag overtog ejerskabet af lufthavnen i oktober 2013.
Nyheden har skabt usikkerhed for lufthavnens medarbejdere, hvor op imod 150 personer; hovedsageligt deltidsansatte, risikerer at miste deres job. I øjeblikket afvikles lufthavnstrafikken som normalt, men allerede fra den 10. april vil lufthavnens eneste passagerrute blive suspenderet. Der er tale om to daglige flyvninger til Amsterdam med KLM, som har fløjet ud af Manston siden november 2012. Udover disse, bruges lufthavnen til fragtflyvninger, hvor Manstons lange landingsbane er ideel.
Manston Airport er en af de mindre London-lufthavne og hører sammen med Southend og Oxford ikke under lufthavnene med bykoden ”LON”, der kun omfatter de noget større Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton og London City lufthavne.
British Airways brugte Manston Airport til træningsflyvninger med Airbus A380 og Dreamliner-flyene, da flyene i løbet af 2013 blev leveret til det britiske flyselskab.For filmentusiaster er lufthavnen også kendt fra James Bond-filmen ”Die Another Day” fra 2001, hvor Manston Airport var omdannet til en nordkoreansk luftbase.
Førsøgt genoplivet med Ryanair
Da de daværende ejere, newzealandske Infratil, i marts 2012 satte Manston Airport og deres anden lufthavn Prestwick nær Glasgow til salg, var det efter store økonomiske tab på begge lufthavne. Halvandet år senere købte forretningskvinden Ann Gloag via sit selskab Lothian Shelf lufthavnen i Kent for ét pund mod samtidig at overtage samtlige forpligtelser inklusiv lufthavnens gæld.
I et forsøg på at genoplive lufthavnen, drøftede Gloag blandt andet en række nye ruter med Ryanair, men da det irske lavprisselskab i slutningen af 2013 to gange på lige så mange måneder måtte nedjustere sine regnskabsforventninger på grund af øget konkurrence, røg udvidelsen i vasken.
Ann Gloag havde derudover planer om endnu flere fragtflyvninger til og fra Manston, der i forvejen har blandt andet Cargolux og Saudia Cargo som kunder. Men det har heller ikke været en succes, og lufthavnen er nu faretruende nær en lukning.