Brussels Airlines har fundet de fem endelige kandidater til nyt livery på ét af selskabets fly. Blandt de i alt 900 bud som det næste belgiske ikon er western-tegneserien Lucky Luke.
I august lancerede Brussels Airlines en designkonkurrence, hvor formålet var at finde det næste belgiske ikon.
Flyselskabet rakte ud til belgiske statsborgere over 16 år eller folk med bopæl i Belgien, der alle kunne indsende deres forslag til et design af flyselskabets næste flyvende ikon. Designet skulle repræsentere Belgien på en original og kunstnerisk måde.
Nu har 50.000 personer hver især stemt på de 15 finalister, som en intern jury udvalgte som forslag til det næste belgiske ikon. Herefter har en jury vurderet de fem forslag med flest stemmer. De fem mest populære designs i tilfældig rækkefølge var Lucky Luke, the Atomium, Cycling, Poppies og Shrimp Fishers.
Juryen har diskuteret de fem emner og har fundet den endelige vinder, som afsløres 5. november 2024.
Belgiske ikoner spiller vigtig rolle
Brussels Airlines modtog ikke færre end 900 forslag til nyt livery, og i perioden fra 4. til 11. oktober kunne belgierne sætte deres stemme på en af de 15 finalister, som altså senere blev til fem endelige bud.
”Vi er glade for at se så mange mennesker afgive deres stemme. Det er tydeligt, at konkurrencen om det belgiske ikon var ’the talk of the town’ i Belgien. Som Belgiens nationale flyselskab ønsker vi stolt at præsentere vores land for verden, og vores belgiske ikoner spiller en vigtig rolle i den strategi,” siger Michel Moriaux, marketingchef hos Brussels Airlines.
”Designkonkurrencen udfordrede folk i Belgien til at reflektere over, hvad der gør os stolte, og hvem vi er som nation. Vi er glade for at have sat gang i den diskussion.”
MGP- og OL-guldvindere med i juryen
Juryen, der skulle finde den endelige vinder, bestod af i alt 10 personer. Blandt jurymedlemmerne var Sandra Kim, der vandt Det Europæiske Melodi Grand Prix for Belgien i 1986, Michèle George, der vandt to guldmedaljer under De Paralympiske Lege i Paris 2024, Dorothea von Boxberg, topchef hos Brussels Airlines, og Michel Moriaux.
Michel Moriaux fortæller, at juryen havde en interessant debat omkring valget af det næste belgiske ikon.
”Bagefter kunne hvert jurymedlem stemme individuelt på deres yndlingsdesign. Juryen blev ikke informeret om antallet af stemmer, de forskellige designs fik under konkurrencen i sidste uge, for at give alle fem designs en lige chance. Det var ikke en nem beslutning, da alle designs blandt de fem sidste er meget imponerende og kunne være store belgiske ikoner,” lyder det.
Flere gange tidligere har Brussels Airlines haft fly i luften som såkaldte belgiske ikoner. Det første ikon, Rackham, blev introduceret i 2015 og hædrede den verdensberømte belgiske tegneserie Tintin.
Relaterede artikler: