Luftfarts-topchefer beder EU om opbakning

En delegation anført af formanden for den europæiske luftfartssammenslutning AEA har i denne uge besøgt EU-Kommissionen.

Det var ikke hvem som helst, der kom på besøg hos EU-Kommissionens næstformand Antonio Tajani i denne uge.

En eksklusiv delegation anført af AEA-formanden og generalsekretæren havde topcheferne fra de største europæiske luftfartsselskaber med til møde hos EU-Kommissionen.

Udover AEA´s generalsekretær samtAEA-formanden Ivan Misectic fra Croatia Airlines var følgende topchefer en del af luftfarts-delegationen:

  • Jean-Cyril Spinetta, Air France KLM
  • Willie Walsh, British Airways
  • Wolfgang Mayrhuber, Lufthansa
  • Steve Ridgway, Virgin Atlantic


De nævnte topchefer repræsenterer fire af de fem største luftfartsselskaber blandt i alt 33 medlemmer af AEA (Association of European Airlines). AEA-medlemmerne beskæftiger samlet 400.000 medarbejdere og tranporterer årligt ca. 370 mio. passagerer.

Delegationen fremhævede overfor EU-kommissærende vanskelige markedsvilkår, som den globale recession har afstedkommet. I årets første seks måneder mistede AEA-selskaberne 9 % af passagererne – og alene på Business Class-trafikken var tilbagegangen på ikke mindre end 15 %. Ifølge AEA-delegationen er prisniveauet på Business Class-billetterne samtidig faldet med ca. 20 % i samme periode. Stigende oliepriser og udsigten til forsat økonomisk tilbagegang kan derfor betyde katastrofale konsekvenser for luftfartsselskabernes levedygtiged og dermed beskæftigelsen, mener AEA.

Ivan Misetic AEA

AEA-formand Ivan Misetic på besøg hos EU

Luftfartsselskaberne beder ikke EU om økonomisk støtte. Holdingen er, at selskaberne må reducere omkostningerne for at være konkurrencedygtige i markedet.Men luftfartsselskaberne ser med bekymring på den markedsmekanisme, der har fået bl.a. lufthavne og luftfartstjenester til at hæve afgifterne for at kompensere for det nedadgående passagertal.

AEA beder i stedet EU-Kommissionen om at sætte fokus på luftfartens svære vilkår samtidig med, at den nuværende “slot waiver“ forlænges til og med vinterfartplanen 2009/10. Den såkaldte “slot waiver“ betyder, at luftfartsselskaberne ikke mister start- og landingstidspunkter i de store lufthavne, selvom en rute indstilles midlertidigt.

Endelig beder luftfartsselskaberne EU-Kommissionen om at overvåge EASA´s (Europe Aviation Safety Agency) regulerende aktiviteter samt sikre, at EIB – European Investment Bank igen vil medvirke til at finansiere investeringer i luftfartsindustrien.

Link: State of the European Airline sector (brev fra AEA)