(Foto: Oslo Lufthavn)

Luftfartsbranchen: Svært at se hvor vi kan mødes

Forbrugerrådets forslag til bedre vilkår for passagererne får den kolde skulder af Dansk Luftfart, der har svært ved overhovedet at se, hvor man kunne være enige.

Et gammelt ordsprog siger, at den der tier samtykker. Men sådan er det ikke altid i virkeligheden.

Den danske luftfartsbranche lyttede høfligt, da Forbrugerrådets nye direktør, Lars Pram, tirsdag præsenterede foreningens synspunkter omkring forbedring af vilkårene for flypassagererne på brancheforeningen Dansk Luftfarts årsmøde.

Men det er bestemt ikke ensbetydende med at man i branchen er enig med forbrugernes mand.

”Det er svært at se nogen steder, hvor vi kan mødes,” siger Lars Wigelstorp Andersen, der chef for public affairs i SAS og formand for Dansk Luftfart, til CHECK-IN.dk.

Faldet som korthuse
Som beskrevet her på CHECK-IN.dk onsdag, så mener Lars Pram blandt andet, at den såkaldte ”care-ordning” skal udvides, så flyselskaberne skal betale hotel og forplejning til flypassagererne lige så længe de er strandet på en destination. Om det så er tre dage eller to uger.

Den idé bliver blankt afvist af Lars W. Andersen.

”Det kan ikke være luftfartsselskabernes opgave at tage vare på flypassagererne i al evighed. Det giver ingen mening. Hvis det havde været tilfældet under askeskyen i 2010 ville flyselskaberne være faldet som korthuse. Og så ville der ikke have været nogle til at flyve passagererne hjem igen,” siger Lars W. Andersen.

Han peger på, at alene SAS tabte 660 mio. kroner, da aske fra en islandsk vulkan lukkede europæisk luftrum i flere dage i 2010.

For megen elastik
Hvis flyselskaberne løber ind i tekniske problemer med flyene den dag de skal afsted kan de slippe for at betale kompensation til passagererne ved at henvise til, at der er tale om ”usædvanlige omstændigheder.” Men ifølge Lars Pram fra Forbrugerrådet er der gået for megen elastik i at henvise til usædvanlige omstændigheder. Han mener at reglen kun bør kunne bruges, når der er tale om force majeure-situationer helt uden for luftfartsselskabernes kontrol.

Heller ikke det synspunkt vinder gehør hos Dansk Luftfart.

”Det er nødvendigt at have nogle undtagelser i forhold til tekniske problemer, som opstår uventet på dagen. Det vil give et forkert incitament til at få flyene afsted, hvis man ved, at det vil koste selskabet mange penge ikke at sende det afsted,” pointerer Lars W. Andersen.

Udstrakt hånd
Forbrugerrådet ser gerne at det bliver nemmere at klage over en flyrejse. Derfor foreslår rådet, at der etableres et særligt flyklagenævn.

Og her kommer luftfartsbranchen med en lille udstrakt hånd.

”Vi er villig til at genoptage den dialog om hvordan det kan gøre nemmere for forbrugerne at klage, som der har været tidligere,” siger Lars W. Andersen, der dog med det samme skynder sig at trække lidt i land.

”Problemet er blot, at det vil være danske luftfartsselskaber, der ville skulle finansiere behandlingen af klager over udenlandske flyselskaber,” siger Lars W. Andersen.

Slag i luften
Endelig slog Forbrugerrådet tirsdag på tromme for, at flyselskaberne straffes med bøder, hvis de ikke tager sig ordentligt af de strandede passagerer. Dansk Luftfart påpeger dog, at det i givet fald kun ville være de danske luftfartsselskaber, der vil kunne straffes.

”Det er ofte ikke danske selskaber, der er problemet. Men det er dem, der bliver ramt af bøderne. Ikke de udenlandske selskaber. Og derfor ville det være et nyttesløst slag i luften,” understreger Lars W. Andersen.