Luftfartsselskaber enige om forbedret sikkerhed

De største europæiske luftfartsselskaber er enige om, at sikkerheden ombord på flyene er den vigtigste faktor i luftfartssektoren. Og trods en øget sikkerhed i luften, er der stadig behov for nødvendige forbedringer, lød det forleden på en konference afholdt i Bruxelles.

Sikkerheden ombord på flyene er altafgørende for luftfartsselskabernes troværdighed og mulighed for at tiltrække passagerer. Et flystyrt eller andre sikkerhedsmæssige problemer kan have store økonomiske konsekvenser for et selskab, hvis passagererne fravælger selskabet p.g.a.tvivl omsikkerheden.

Derfor mødtes de 36 største og ledende luftfartsselskaber i europæisk luftrum i onsdags til en konference i Bruxelles, hvor temaet var at gøre status på sikkerheden i luften og få fokus på de forbedringer, der er nødvendige.

Konklusionen er, at niveauet for sikkerheden i europæisk luftrum er høj grundet en løbende regulering af sikkerhedsregulativerne og et engagement hos selskaberne til at forbedre sikkerheden ombord. Men der er samtidig plads til forbedringer. Faktisk er selskaberne bredt enige om, at en konstant vedligeholdelse og bevarelse af et højt europæisk sikkerhedsniveau er de kommende udfordringer, der skal tages hånd om.

I den forbindelse opfordrede Captain Bart de Vries, der er præsident for AEA (The Association of European Airlines) til, at samtlige luftfartsselskaber, lufthavne og flyproducenter skal arbejde for en integreret indsats for flysikkerheden, hvor alle parter arbejder sammen om et fælles mål om at opretholde og forbedre sikkerheden i luften. Captain Bart de Vries påpegede samtidig, at et sådan fælles samarbejde manglede i april 2010, da den islandske askesky lammede den internationale flytrafik,hvor en fælles og enstemmig tilgang til sikkerheden kunne have undgået den langvarige lukning af luftrummet.

Europa har et forholdsvist nyt sikkerhedsregulativ, EASA (European Aviation Safety Agency), hvis formål et at opretholde en høj sikkerhed i luftrummet og oplyse selskaberne om bestemte sikkerhedsregler. På den baggrund har AEA (The Association of European Airlines) et mål om at opstille en række sikkerhedsregler, der er gældende for Europa, som alle europæiske luftfartsselskaber skal følge.

Captain Bart de Vries sluttede konferencen med, at sikkerheden ombord er hjerteblod for europæisk lufttransport. Europa har en høj sikkerhed i luften i forhold til verdensdele som Mellemøsten og Afrika.

Afnordiske luftfartsselskaber er bl.a. SAS og Finnair medlem af AEA.

Foto: De europæiske luftfartsselskaber vil sammen arbejde for at opretholde og forbedre sikkerheden i luftfarten.