Kristian Tvergaard, direktør i Heartland. (Foto: SUN-AIR Aviation Group)

Luftfartsselskaber forener sig

Luftfartsselskaberne i Billund Lufthavn har forenet sig i en såkaldt Airline Operators Committee, der har til formål at udbygge dialogen med lufthavnens ledelse.

I mange større internationale lufthavne har man en såkaldt Airlines Operators Committee (AOC), der sikrer dialogen mellem lufthavnens ledelse og operatørerne, som er kunder i og brugere af lufthavnen.

Det har været tilfældet i en del år i Københavns Lufthavn under navnet Airline Operators Committee for Denmark, hvorfor Billund Lufthavn ikke har ønsket at stå tilbage efter den stigende internationalisering af lufthavnen.

Således blev der sidste år oprettet et lokalt AOC for Billund Airport, selvom navnet for den tilsvarende organisation i Københavns Lufthavn principielt skulle være dækkende for hele kongeriget.

Initiativ fra operatører
Det lokale AOC i Billund Lufthavn er kommet til på initiativ fra flere internationale operatører, der har erfaringer med noget tilsvarende i andre lufthavne. Det første skridt til et lokalt AOC blev taget af den tidligere lufthavnsdirektør Jørgen Krab Jørgensen, mens det blev den nye direktør Kjeld Zacho Jørgensen, der kunne afslutte forgængerens indledende arbejde, da AOC Billund Airport blev etableret sidste år.

AOC Billund Airport tæller omkring 30 medlemmer. Udover lufthavnens ledelse er der tale om rute- og charterflyselskaber, taxaflyselskaber, fragtoperatører, cateringselskaber, ACD slotkoordinering, flyveledertjenesten Naviair samt politi og SKAT.

Formand for bestyrelsen i AOC Billund Airport er kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air of Scandinavia.

Han fortæller, at der afholdes AOC-møde hver kvartal, hvor medlemmerne får mulighed for at bringe emner op til drøftelse mellem opearatører og lufthavn, eller med nogle af de mange andre interessenter omkring lufthavnen.

AOC Billund Airport er først og fremmest en operationel komité. Mange af medlemmerne er da også beskæftiget med de rent operationelle forhold i lufthavnens dagligdag.

Forbedret dialog
I forbindelse med lufthavnens ombygning har der været mange informationer, der skulle gå begge veje og en dialog om, hvordan man bedst muligt tiltrettelægger de enkelte etaper, således at man genererer de rejsende mindst muligt.

Men der har gennem tiden også været andre emner på agendaen. Der er eksempelvis drøftet parkering, sikkerhedstjeneste, de-icing modeller og meget andet.

“Jeg synes, at dialogen er blevet bedre mellem lufthavn og operatører. Samtidig får vi afstemt en række forhold på tværs af alle interessenter, og det har været en positiv oplevelse,“ siger Kristian Tvergaard, der er formand for AOC Billund Airport.

En opfattelse der tilsyneladende også deles af administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn.

“Vi har nu fået skabt et formelt forum, så vi derigennem kan få etmere fælles billede af, hvad der er fornuftigt at gøre. Mange af flyselskaberne kan trække påerfaringer fra andre lufthavne, som kan bidrage positivt til arbejdet i Billund,“ mener Kjeld Zacho Jørgensen.

Etableringen af AOC Billund Airport er også et klart signal til internationale operatører, om at man er en lufthavn der har en størrelse og evne til at organisere sig på denne måde. De internationaleoperatører harrent faktisk en forventning om, at man har en AOC, mener lufthavnsdirektøren.