Lufthansa-chef kritiserer Rejsegarantifondsloven

‘Rejsegarantifondsloven får helt sikkert veldrevne selskaber, der har skabt danske arbejdspladser, til at overveje yderligere aktiviteter i Danmark,’ skriver Lufthansas danske chef John Nielsen i en kommentar på branchesitet FirstMover.

Den 1. januar 2010 blev Rejsegarantifondsloven ændret, således at private rejsekunder fik mulighed for at købe konkursdækning sammen med flybilletten.

Men der har været en del usikkerhed om, hvilke flyselskaber der skulle registreres i fonden. Det var Rejsegarantifondens opfattelse, at alle flyselskaber, som udbyder flybilletter med afrejse fra danske lufthavne skulle registreres.

Det var mange af de internationale flyselskaber ikke enige i. De mente ikke, at de var “etableret i Danmark“. Derfor påklagede i alt 13 flyselskaber Rejsegarantifondens afgørelse om registreringspligt til Erhvervsankenævnet.

I slutningen af september måned traf Erhvervsankenævnet afgørelse om, at internationale flyselskaber, som har hovedkontor udenfor Danmark men har et afdelingskontor i Danmark, og som sælger flybilletter med afrejse fra Danmark til kunder, der befinder sig i Danmark, skal registreres i fonden. Således kan de udenlandske flyselskaber, der kun har en handling-agent i Danmark slippe for den administrative byrde med at tilbyde konkursdækning til privatrejsende.

“Som jeg ser det, blev loven hastet igennem på grund af Sterling-konkursen,“ skriver Lufthansas landechef John Nielsen i en kommentar på branchesitet FirstMover. “De danske salgssteder påføres ekstra udgifter i form af dyre bankgarantier, vedligeholdelse af specielle bankkonti og ekstra arbejdsopgaver i form af månedlig rapportering til Rejsegarantifonden.“

John Nielsen finder det urimeligt, at den danske konkursdækning ikke skal tilbydes, hvis en forbruger derimod handler med et rejsebureau i udlandet, via et udenlandsk online site eller med et luftfartsselskab, som ikke er repræsenteret i Danmark.

“Loven får helt sikkert veldrevne selskaber, der har skabt danske arbejdspladser, til at overveje yderligere aktiviteter i Danmark.
Konkurrenceevnen forværres for disse selskaber. Resultatet bliver
enten højere forbrugerpriser eller nedskæringer i danske aktiviteter,“ skriver Lufthansa-chefen i sin kommentar.

Lufthansas mand i Danmark ønsker at loven hurtigst muligt bliver ændret, så selskaber, der ønsker at tage sig godt af danske forbrugere, ikke står over for det hankarakteriserer som“urimelige økonomiske og administrative krav.“

Foto: Lufthansas danske chef John Nielsen retter i et debatindlæg en skarp kritik mod konkursdækningen i Rejsegarantifondsloven.