Fra den 26. juni indføres der miljøtillæg på samtlige flybilletter udbudt af selskaber i Lufthansa-koncernen med afrejse fra 1. januar 2025. Miljøtillægget kan kommet helt op på næsten 540 kroner.
Det har længe været ventet, at forbrugerne ville komme til at betale en del af regningen for, at flyselskaberne fra den 1. januar 2025 skal iblande i gennemsnit to procent grønt flybrændstof (SAF, Sustainable Aviation Fuel) stigende til fem procent i 2030.
Dette iblandingskrav sammen med EU ETS-kvoteordningen samt den internationale ordning via CORSIA kommer til at presse flyselskabernes økonomi, så det er nødvendigt at måtte dele en del af byrden med passagererne.
Derfor vil Lufthansa-koncernens flyselskaber fra den 26. juni opkræve et miljøtillæg på mellem 1 og 72 euro (7,50 til 537 kroner) afhængig af valgt rejselængde og destination. Tillægget vil blive pålagt på alle rejser solgt fra denne dato med afrejse fra den 1. januar 2025 og vil være gældende fra de 27 EU-lande samt Storbritannien, Norge og Schweiz.
Lufthansa oplyser i en pressemeddelelse, at den aktuelle omkostning vil fremgå i bookingbilledet på selskabernes hjemmesider, hvilket bliver tilgængeligt fra den 26. juni.
Kan ikke dække øgede omkostninger alene
Tillægget vil således være gældende for rejser med Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines og Eurowings samt gruppens regionale flyselskaber, henholdsvis Lufthansa CityLine, Lufthansa City Airlines, Air Dolomiti, Edelweiss Air og Discover Airlines.
Lufthansa-koncernen argumenter for, at der årligt investeres milliarder i nye teknologier, men at det ikke vil være muligt alene at dække de stigende meromkostninger som følge af de nye lovkrav.
“En del af disse forventede omkostninger for år 2025 skal nu dækkes af det nye miljøomkostningstillæg,” skriver selskabet i pressemeddelelsen.
Lufthansa-selskaberne arbejder selv med den grønne omstilling ved reduktions- og kompensationsforanstaltninger, og arbejder efter at halvere sine CO2-emissioner i 2030 i forhold til udgangspunktet fra 2019. Det skal blandt andet ske ved flådemodernisering, løbende optimering af flyoperationer samt stigende brug af SAF.
Relaterede artikler:
Lufthansa har succes med grønne billetter