En Airbus A321neo fra Lufthansa. Foto: Lufthansa

Lufthansa har succes med grønne billetter

Mere end én million passagerer har valgt grønne billetter hos Lufthansa-koncernen siden lanceringen for et år siden. Særligt på to tyske indenrigsruter er billettypen populær blandt de rejsende.

Lufthansa Group har fin succes med de såkaldte Green Fares, der er en grøn billettype, som passagererne kan vælge ved bestillingen af en flyrejse.

Billettypen blev introduceret i februar sidste år, og siden da har over én million passagerer benyttet sig af muligheden. I gennemsnit har tre procent af de rejsende købt billettypen, der fungerer således, at billettens pris omfatter fuld kompensation for CO2-udledningen på en given flyvning.

20 procent af CO2-udledningen kompenseres via bæredygtigt flybrændstof, Sustainable Aviation Fuel (SAF), mens de øvrige 80 procent kompenseres via et eller flere af i alt 15 klimabeskyttelsesprojekter.

Stigende efterspørgsel på grøn billettype
På Business Class er den grønne billettype blevet valgt af 11 procent af passagererne, og billetten er særligt populær på ruter som Hamborg-München, Zürich-London og Frankfurt-Berlin.

Efterspørgslen stiger fortsat på tværs af alle bookingklasser, oplyser Lufthansa-koncernen. I alt har de rejsende kompenseret for over 77.000 ton CO2 siden lanceringen af den grønne billettype.

Den kompenserede mængde CO2 svarer til udledningen fra over 12.000 flyvninger fra Hamborg til München med en Airbus A320neo.

Begyndte som projekt i Skandinavien
Projektet med den grønne billettype begyndte oprindeligt som et pilotprojekt i sommeren 2022 på ruter fra Skandinavien til Europa.

Det viste sig at være en succes, og derfor begyndte Lufthansa-koncernen for et år siden at udbyde Green Fares på flyvninger med Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss, Edelweiss Air, Eurowings Discover samt Air Dolomiti på flyvninger inden for Europa samt til Marokko, Algeriet og Tunesien.

Den grønne billettype er tilgængelig på over 730.000 årlige flyvninger med førnævnte flyselskaber inden for det nævnte geografiske område. Siden november 2023 har Lufthansa-koncernen desuden testet grønne billetter på udvalgte langdistanceruter.

Lufthansa-koncernen har som mål at være CO2-neutral i 2050, men allerede i 2030 ønsker koncernen at have halveret sin nettoudledning i forhold til 2019.

 

Relaterede artikler:

Vil også teste grønne priser på langdistanceruter

Skandinavisk Lufthansa-succes udbredes i Europa

Lufthansa tester grønne priser i Skandinavien