Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt

Nye takster i Europas tredjestørste lufthavn favoriserer Ryanair, mener Lufthansa, der truer med at skære ned på trafikken til og fra sit største trafikknudepunkt.

Når SAS kritiserer Københavns Lufthavn fordi at give lavprisselskaber som Ryanair og easyJet mere attraktive vilkår end SAS kan få, så er det ikke et enestående dansk fænomen. Det samme gør sig gældende i en af Europas allerstørste lufthavne, der møder hård kritik fra et af Europas største luftfartsselskaber. Et selskab, der truer med at skære ned i antallet af flyvninger til og fra lufthavnen, som er selskabets suverænt største trafikknudepunkt.

Selskabet, som er parat til at gå så langt, er Lufthansa. Lufthavnen, som Lufthansa er utilfreds med, er Frankfurt International Airport – der formentlig ender med at komme ud af 2016 som Europas tredjestørste lufthavn.

Fornylig fik Fraport, der driver Frankfurt Lufthavn, godkendt en ny struktur for landings- og passagerafgifter af ministeriet for økonomi, energi, transport og regional udvikling i den tyske delstat Hessen.

Den nye gebyrstruktur vil øge start- og landingsafgifterne med 1,9 procent.

“Mens de afgifterne i London Heathrow og Amsterdam Schiphol er på vej ned, så er afgifterne steget i Frankfurt, som i forvejen er en af de dyreste europæiske lufthavne. En yderligere stigning i omkostningerne er uforståelig og vil bringe potentielle vækst i fare,” siger Harry Hohmeister, der sidder i bestyrelsen for Lufthansas såkaldte Hub Management Forvaltning.

Lufthansa har således truet med at skære ned på sine ruter til og fra Frankfurt samt eventuelt lukke ruter og flytte dem til andre lufthavne.

Er blevet forfordelt
Ifølge Lufthansa, så vil den nye gebyrstruktur ikke kun indebære en urimelig stigning i gebyrer generelt, men også sænke gebyrerne for de flyselskaber, der er nye i Frankfurt. Det vil først og fremmest gavne Europas største flyselskab, irske Ryanair, der ikke flyver til og fra Frankfurt i dag, men har annonceret, at de kommer til Frankfurt den 29. marts næste år med i første omgang fire ruter til destinationer i Spanien og Portugal. Det eneste krav for at kvalificere sig til de lavere omkostninger er, at man har planer om en betydelig grad af vækst.

Da Lufthansa i forvejen er absolut største selskab i Frankfurt med mere end 160 ruter til og fra lufthavnen, så kan det være svært for flyselskabet at vokse særlig hurtigt. Enkelte nye ruter og øgede frekvenser på eksisterende ruter. Men ikke en hel masse nye ruter. Næste år bliver det til fem nye ruter til mindre destinationer rundt omkring i Europa.

“Vi er skuffede over, at ministeriet har accepteret Fraports anmodning. Vi føler, at vi er blevet forfordelt i forhold til luftfartsselskaber, som er nye i Frankfurt. Det kan ikke være rimeligt, at to flyselskaber, der flyver på den samme rute, skal betale forskellige gebyrer,” siger Harry Hohmeister og fortsætter:

”Lufthansa fortsætter med at sikre en bæredygtig og høj udnyttelse af kapaciteten. Alligevel har Lufthansa ikke har adgang til den samme økonomiske støtte som de nye selskaber, og der er ingen særlige betingelser for storkunder, som der ville være i regelmæssige markedssituationer.”

Lufthansa og Star Alliance-partnere som SAS, United og adskillige andre, står for 77 procent af trafikken i Frankfurt-lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

Lufthansa og Ryanair tørner sammen i Frankfurt

Frankfurt-lufthavn solgt til kinesere