Lufthansas A380-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Lufthansa må opgive daglig A-380 til Beijing

Lufthansa har haft store problemer med at opnå de operationelle tilladelser i Beijing Capital Airport med selskabets nye Airbus A380-kæmpefly. Lufthansa opgiver nu planerme om daglig A380-service og vælger i stedet at opgradere A380-trafikken på Johannesburg.

Efter store problemer med indfasningen af Airbus A380-megajumboen på ruten fra Frankfurt til Beijing har Lufthansa nu opgivet den daglige beflyvning, som var den oprindelige plan i vintertrafikprogrammet.

Problemerne er opstået som følge af opsatte begrænsninger hos de kinesiske luftfartsmyndigheder, der angiveligt har svært ved at håndtere kæmpeflyet i Beijing Capital Airport.

Det betyder, at detLufthansa kun vil operere Airbus A380 tre gange ugentligt med effekt fra 20. november. Tidtabellen fra Frankfurt til Beijing vil herefter være følgende:

Frankfurt – Beijing
LH720 FRA1715 – 0930+1PEK 388 236
LH720 FRA1715 – 0930+1PEK 744 x236
LH721 PEK1130 – 1450FRA 388 347
LH721 PEK1130 – 1450FRA 744 x347

I stedet for daglig A380-service til Beijing vil Lufthansa indsætte mere A380-kapacitet på ruten til Johannesburg i Sydafrika. Her opgraderes derfra tre til fem ugentlige afgange med kæmpeflyet i henhold til nedenstående tidtabel:

Frankfurt – Johannesburg
LH572 FRA2240 – 1020+1JNB 388 x245
LH572 FRA2240 – 1030+1JNB 388 4
LH572 FRA2240 – 1030+1JNB 346 25
LH573 JNB1950 – 0525+1FRA 388 x36
LH573 JNB1950 – 0540+1FRA 346 36

De seneste ændringer i A380-fartplanen betyder, at Lufthansa indtil videre vil operere daglig A380-service til Tokyo samt henholdsvis fem gange ugentligt til Johannesburg og tre gange ugentligt til Beijing.

Indtil videre har Lufthansa fået leveret tre Airbus A380-fly navngivet henholdsvis “Frankfurt am Main“, München“ og “Peking“. Yderligere otte fly af samme type vil blive leveret i løbet af de kommende år.

Foto: Lufthansa Airbus A380 besøgte Københavns Lufthavn den 15. september i år i forbindelse med træningsflyvninger.