Lufthansa Group har lagt ordre på 40 nye fly af typerne Boeing 787-9 Dreamliner og Airbus A350-900. Samtidig sælger luftfartskoncernen seks af sine Airbus A380.
En modernisering af langdistanceflåden hos flyselskaberne i Lufthansa Group er i fuld gang.
Den tyske luftfartskoncern oplyser i en pressemeddelelse, at bestyrelsen onsdag godkendte køb af i alt 40 nye langdistancefly til koncernens flyselskaber. Ordren indebærer 20 Boeing 787-9 Dreamlinere og 20 Airbus A350-900. Flyene vil blive leveret i perioden fra 2022 til 2027.
Den nye investering har – ud fra listepriser – en værdi på 12 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 79,2 milliarder kroner. Lufthansa Group har dog fået en prisreduktion, som de ikke vil komme nærmere ind på. Flyene skal primært erstatte firemotorede fly.
Miljøansvar får stigende fokus
Lufthansa Group melder samtidig, at den sælger seks af sine i alt 14 Airbus A380, der blev leveret til selskabet fra 2010. Flyene vil forlade flåden i 2022 og 2023. De ikoniske dobbeltdækkerfly sælges af økonomiske årsager, lyder det fra koncernen.
“Ved at erstatte firemotorede fly med nye modeller lægger vi et bæredygtigt fundament for vores fremtid. Ud over omkostningseffektiviteten af A350 og B787, var de betydeligt lavere CO2-emissioner af denne nye generation af langtrækkende fly også afgørende for vores beslutning om at investere. Vores ansvar for miljøet bliver mere og mere vigtigt som et kriterium for vores beslutninger,” siger Carsten Spohr, koncernchef i Lufthansa Group.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke Lufthansa Group-flyselskaber der får de nye langdistancefly. Det må imidlertid være helt sikkert, at Lufthansa får et ukendt antal som erstatning for de solgte A380’ere. Flyselskaberne i Lufthansa Group – herunder Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines og SWISS – råder over en samlet langdistanceflåde på 199 fly.
Eksisterende Boeing 777X-ordre
Lufthansa Group havde i forvejen en ordre på 13 Airbus A350-900, og koncernens samlede ordre på denne type er således oppe på 33 fly. Herudover har Lufthansa Group også en ordre på den helt nye Boeing 777X-model – helt præcist 20 fly af typen Boeing 777-9, der vil tilgå Lufthansa.
”Strukturen af rutenetværket og langdistanceflåden, der grundlæggende er optimeret i forhold til strategiske aspekter, vil give virksomheden mere fleksibilitet og samtidig øge effektiviteten og konkurrenceevnen,” skriver Lufthansa Group i sin pressemeddelelse.
Lufthansa lægger sig til en efterhånden længere liste af flyselskaber, der udfaser dele eller hele sin A380-flåde. Senest annoncerede Qatar Airways, at det vil udfase sine 10 A380’ere, når leasingkontrakterne på dem udløber. Verdens største passagerfly har været presset af for få ordrer, og Airbus har derfor besluttet at lukke produktionen allerede i 2021.
Relaterede artikler:
Lufthansa-koncernen køber nye fly
Langdistancefly på Lufthansa-ruter i Europa
Lufthansa-koncernen holder førstepladsen i Europa