En Airbus A320-200 fra det tyske Lufthansa-lavprisflyselskab Eurowings. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Lufthansa sætter Eurowings-vækst i stå

Efter endnu et driftsunderskud i milliardklassen hos Eurowings i årets første tre måneder har Lufthansa besluttet, at en ellers planlagt vækst i datterselskabet skal på pause.

Lufthansa-datterselskabet Eurowings kommer ikke til at opleve vækst i den kommende tid.

Det meddeler Lufthansa, der har måttet droppe planerne om vækst hos det tyske lavprisflyselskab. Planen var, at Eurowings’ kapacitet skulle vokse med to procent i år, men det er i stedet reduceret til nul. Det skriver Air Transport World.

Årsagen er, at Eurowings har fået forværret sit driftsresultat for årets første tre måneder sammenlignet med samme periode sidste år. I første kvartal i 2019 havde Eurowings et driftsunderskud på 257 millioner euro, eller hvad der svarer til 1,92 milliarder kroner. Året før var driftsunderskuddet på 204 millioner euro (1,52 milliarder kroner, red.).

Ved underskuddet i 2018 anførte Lufthansa, at Eurowings-resultatet skyldtes høje opstartsomkostninger ved integrationen af fly og ruter fra det konkursramte airberlin. Sidenhen er dette dog blevet afsluttet.

Ulrik Svensson, finansdirektør i Lufthansa Group, fortæller ifølge Air Transport World, at det negative resultat i første kvartal i år skyldes for dårlig eksponering af selskabets europæiske kortdistanceruter og indenrigsmarkeder. Eurowings’ indtægter per sædekilometer faldt med 8,5 procent, mens enhedsomkostningerne faldt med 7,2 procent. Dette har dog ikke været tilstrækkeligt til at kompensere for de generelle problemer.

Langruter flyttes til større lufthavne
Konkurrencen på særligt Eurowings-basen i Wien er stor med tilstedeværelsen af flere lavprisflyselskaber, der løbende udvider kapaciteten. Lufthansas egne tal konkluderer, at kapaciteten på det europæiske kortdistancemarked steg med ni procent hen over den forgangne vinter. Det kunne ikke stå mål med efterspørgslen, lyder det.

Det er ikke kun Eurowings’ korte ruter, der ikke er rentable. Også selskabets langdistanceruter lider under for dårlige præstationer. Ulrik Svensson noterer, at resultatet af denne del af selskabet ikke er tilfredsstillende. Eurowings har særligt fokus på langdistanceruter fra Düsseldorf, men en del af ruterne er i færd med at blive flyttet til Frankfurt og München.

“Vi er overbeviste om, at præstationen bliver bedre, når vi skifter til Frankfurt og München,” siger Ulrik Svensson.

Eurowings har allerede annonceret, at selskabet fra den 27. oktober i år – ved vintertrafikprogrammets begyndelse – åbner direkte langruter til Mauritius, Barbados og Windhoek i Namibia. Herudover åbnede Eurowings sidste sommer ruter fra München til Montego Bay (Jamaica) og Puerto Plata i Den Dominikanske Republik. En rute til Bangkok er ligeledes på vej den kommende vinter.

Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines havde tilsammen et driftsunderskud i første kvartal i år på 160 millioner euro, eller hvad der svarer til 1,19 milliarder kroner. Året før var der et driftsoverskud på 132 millioner euro (185 millioner kroner, red.). SWISS var eneste selskab med driftsoverskud. Det lød på 48,3 millioner schweizerfranc, eller hvad der svarer til 315 millioner kroner.

Eurowings åbner Oslo-rute
Selv om Lufthansa har bebudet et vækststop hos datterselskabet Eurowings, er der alligevel ikke helt stilstand i selskabet, hvad angår aktiviteten på markedet for kortere ruter.

Osloairports.com melder, at Eurowings åbner en rute fra Hamborg til Oslo Gardermoen. Det sker den 27. oktober i år, og ruten vender således tilbage efter den pludselig forsvandt i sommeren sidste år. På daværende tidspunkt havde forbindelsen eksisteret i fem år. Ifølge Eurowings blev ruten dengang nedlagt på grund af for dårlig belægning.

Eurowings får én daglig rotation mellem de to byer, og selskabet vil benytte sine Airbus A319 og A320 på ruten.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-selskab vil fokusere på at tjene penge

Eurowings åbner langdistanceruter fra Frankfurt

Eurowings vil kopiere digital Ryanair-succes

Eurowings vil samarbejde med andre flyselskaber

Eurowings skærer ned på Düsseldorf-rute til CPH