Lufthansa satser entydigt på Billund

I 2011 rejste næsten 200.000 passagerer på Lufthansas rute mellem Billund og Frankfurt. Det repræsenterer en vækst på 43 procent. Det tyske luftfartsselskab kan ikke se andre udviklingsmuligheder i det jyske marked end Billund Lufthavn.

Det går godt for Lufthansa i Danmark. Det viser selskabets passagertal fra 2011, hvor over 600.000 passagerer rejste på det tyske luftfartsselskabs ruter til og fra Danmark.

Væksten iDanmark repræsenterede over 20 procent og var den højeste i det nordiske marked inklusive Baltikum, hvorfire millioner rejsende i 2011 sad i et Lufthansa-fly på vej til eller fra de seks tyske destinationer, der betjenes frai alt 12 lufthavne i Norden og Baltikum.

Det er især ruten fra Billund til Frankfurt, der i 2011 har været en succeshistorie for Lufthansa. Passagertallet på ruten voksede med over 43 procent, hvilket betyder, at 27 procent af de samlede passagerindtægter hos Lufthansa i Danmark, hidrørte fra den jyske rute.

Der var således 196.000 passagerer i 2011 mellem Billund og Frankfurt, og væksten ser ud til at fortsætte i 2012. I februar måned kunne Lufthansa rapportere om en kabinefaktor på over 75 procent, hvilket er meget tilfredsstillende i lavsæsonen.

Lufthansa arbejderderfor ihærdigt på atfå indsat mere kapacitet på ruten, således at der ikke er risiko for at melde udsolgti sommermånederne, hvor blandt andet konkurrenten KLM øger fra fire til fem daglige afgange mellem Billund og Amsterdam.

Lufthansa benytter primært fly af typen Embraer E195 (108 sæder)og Canadair CRJ700 (65 sæder)på ruten fra Billund til Frankfurt.

Satser entydigt på Billund

Lufthansa har i det jyske marked valgt at satse entydigt på udvikling af ruter fra Billund Lufthavn. Udover et ønske om mere kapacitet på ruten mellem Billund og Frankfurt, er der også konkrete planer om etablere en rute mellem Billund og München, såfremt at der kan frigøres den nødvendige flykapacitet.

Hidtil har Cimber Sterling fløjet fra Billund til den sydtyske storlufthavn, men operationen ophørte den 22. februar, mens Sun-Air of Scandinavia på vegne af British Airways overtager fra den 12. marts.

Men Lufthansa har et håb om allerede fra vintersæsonen 2012/13 at kunne tilbyde en rute mellem Billund og München, men det tyske luftfartsselskab har endnu ikke noget konkret at kunne præsentere.

Derimod er Lufthansa mere tydelig i tilkendegivelsen af Billund Lufthavn som eneste samarbejdspartner i Jylland. I modsætning til KLM, der også har åbnet en rute fra Aalborg, sværger Lufthansa mere til Jyllands største lufthavn.

“Vi kan ikke se andre udviklingsmuligheder end i Billund Lufthavn,“ siger John Nielsen, der er afgående landechef for det tyske luftfartselskab.

Når John Nielsen den 3. april har sidste arbejdsdag i Lufthansa efter 41 års virke, kan han se tilbage på konstant vækst gennem de seneste 11 år som ansvarlig i Danmark.

Det bliver en tung arv at løfte for Morten Balk, der fremover vil være Mr. Lufthansa i Danmark.