Lufthansa Boeing 747-8I.

Lufthansa ser på langdistance til lavpris

Lufthansa overvejer at etablere et lavprisselskab til at tage kampen op mod Emirates og Qatar Airways på langdistanceruter mellem Europa og Asien.

Tyske Lufthansa har gentagne gange ikke lagt skjul på sin foragt over for stenrige mellemøstselskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways, der med oliemilliarder i ryggen køber spritnye fly i hobetal og transporterer millioner af passagerer mellem Europa og Asien i skarp konkurrence med traditionelle netværksselskaber som Lufthansa og SAS.

Og nu er konkurrencen blevet så stor, at Lufthansa overvejer at etablere et lavprisselskab, der kan tage konkurrencen op og forsøge at matche sandkasseselskabernes priser. Den idé blev luftet af Lufthansas finansdirektør, Simone Menne, i New York tirsdag. Det skriver Bloomberg.

Ikke rentable
Det nye lavprisselskab kunne bruges til at genåbne ruter i blandt andet Indien, som Lufthansa ellers har måttet lukke fordi de ikke har været rentable. Hvis andelen af forretningsrejsende ikke er særligt stort på en oversøisk rute, er det ofte svært for Lufthansa at drive den rentabelt.

Det problem kan tyskerne komme ud over ved at etablere et decideret lavprisselskab, der med en ren økonomiklasse ville kunne operere med lavere omkostninger end de traditionelle Lufthansa-flyvninger, hvor der ofte skal sælges billetter til både første klasse og business class på en rute for at den kan løbe rundt.

Simone Menne pegede også på et samarbejde med et asiatisk luftfartsselskab som en mulighed i forsvaret mod Emirates og co.

Lufthansa bestilte fornylig 100 Airbus A320 mellemdistancefly. Og ifølge Simone Menne gør Lufthansa klar til i september i år at bestille nye langdistancefly til erstatning for de aldrende Airbus A340-fly. I februar sagde Lufthansa, at selskabet ser på Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner.

Drukne dem i kærlighed
Mens Lufthansa ser et angreb som det bedste forsvar, så dyrker konkurrenterne British Airways og Air France/KLM mere at drukne mellemøstselskaberne i kærlighed. Således er Qatar Airways på vej ind i oneworld-alliancen, hvor British Airways er et af de ledende medlemmer. Og Etihad, der ejer knap 30 procent af Lufthansas tyske konkurrent, airberlin, arbejder sammen med Air France/KLM om at etablere et tæt samarbejde.

Den dominerende spiller på Den Arabiske Halvø, verdens suverænt største operatør af Airbus A380-fly, Emirates, har gentagne gange afvist at samarbejde med andre. Emirates har dog fornylig indgået et samarbejde med australske Qantas.