Lolland-Falster Airport vil i 2021 skifte status fra flyveplads til lufthavn. Foto: Lolland-Falster Airport

Lufthavn på vej til Lolland-Falster

Lolland-Falster Airport vil i løbet af 2018 skifte status fra flyveplads til lufthavn, efter man har investeret i udstyr, der muliggør flyvning i al slags vejr.

Flyvepladsen ved Holeby på Lolland vil i løbet af indeværende år blive opgraderet til en lufthavn.

Lolland-Falster Airport har nemlig investeret i helt nyt meteorologisk udstyr, der fremover vil gøre piloterne i stand til at lande i hvilket som helst vejr. Dårligt vejr og sigtbarhed bliver med andre ord ikke en hindring, når først alle godkendelser er kommet hjem.

Opgraderingen skal blandt andet være med til at øge antallet af erhvervsflyvninger fra lufthavnen, som hidtil især har været benyttet til faldskærms-, svæve- og motorflyvning.

”Vi forventer øget erhvervsflyvning på Lolland-Falster Airport, når vi bliver opgraderet til lufthavn. Det kan eksempelvis være lokale virksomheder, der vil flyve sine teknikere, salgsfolk eller kunder frem og tilbage fra danske byer, hvor det normalt vil tage flere timer med andre transportmidler,” siger Hans Mouszynski, flyvepladschef i Lolland-Falster Airport, til CHECK-IN.dk.

”Vi bliver ikke begrænset af, om solen skinner eller ej. Nu kan både vi og kunderne fremtidsplanlægge uden at tænke på, om solen skinner. Vejret bliver ikke en faktor fremadrettet.”

Store byggerier vil skabe trafik
I forbindelse med de kommende byggerier af Femern-forbindelsen og Storstrømsbroen forventer Lolland-Falster Airport, at der også på den baggrund vil komme øget beflyvning af lufthavnen.

”Lufthavnen vil formentlig blive brugt til mandskabsudskiftning, besøg af ledelsesrepræsentanter eller pressen. Det kan være alt mellem himmel og jord, som kan have gavn af lufthavnen,” forklarer Hans Mouszynski, der ligeledes pointerer fordelen ved, at reservedele nemt og hurtigt kan flyves ind tættere på byggerierne.

Selve installationen af det nye udstyr er næsten tilendebragt, mens banen står over for at få lagt et bindemiddel, der skal forhindre løse sten. Herudover har man en dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der skal gennemse dokumentation – flyvepladshåndbøger, beredskabsplaner og så videre – inden flyvepladsen efter planen kan få den endelige godkendelse som lufthavn i midten af 2018.

Afviser rute- og chartertrafik
Med skiftet til lufthavn åbner der sig også muligheder for eventuel rute- eller chartertrafik, men sådanne planer er ikke aktuelle hos Lolland-Falster Airport.

”Jeg vil slå fast, at der absolut ikke kommer til at være rute- og charterfly herfra i de næste mange år. Det er slet ikke på tale. Det bliver for bekostelig en affære, for så skal vi til at investere i sikkerhedsudstyr og bemanding. Det har vi simpelthen ikke råd til,” fortæller Hans Mouszynski.

Banen i Lolland-Falster Airport lagde i 2017 asfalt til 6.000 starter og landinger, og tallet forventes at stige efter overgangen fra flyveplads til lufthavn.

”Et forsigtigt bud er, at vi vil komme op på et tal mellem 8.000 og 10.000 flyvninger pr. år. Det bliver moderat mærkbart,” siger Hans Mouszynski.

Lolland-Falster Airport er desuden i gang med at udforme en samarbejdsaftale med toldvæsenet, så erhvervskunderne i fremtiden vil kunne få tolddeklareret deres varer, når de lander i Danmark, uden at skulle flere steder hen.

 

Relaterede artikler:

38 kommuner ejer lufthavne

Ny aftale om afhentning af bagage hos SAS-kunder

Her er Danmarks billigste taxfree-lufthavn