Chartergæsterne strømmer fortsat til Hans Christian Andersen Airport på Fyn. Lufthavnen kan dog risikere at blive lukket for almindelig flytrafik om få år.
I løbet af 2017 skal Odense Kommune og Nordfyns Kommune beslutte om de almindelige luftfartsaktiviteter og flyvning med passagerfly skal drosles ned i Hans Christian Andersen Airport til fordel for droneflyvning og planerne om at skabe et stort nordeuropæisk dronetestcenter. Lige nu sidder en arbejdsgruppe og analyserer mulighederne.
Hvis ejerne bag den lufthavn, som også kaldes Odense Lufthavn, beslutter at satse på droner, så siger de samtidig farvel til nogle faste charterflyvninger, som ellers har været i konstant vækst siden opstarten i 2008 og som leverede en solid tocifret vækst i 2016.
Således rejste 15.130 charterkunder til og fra Hans Christian Andersen Airport i 2016. Det er en stigning på 22,7 procent i forhold til 2015.
I alt rejste 23.183 passagerer fra lufthavnen i 2016. Det er en fremgang på 33 procent i forhold til 2015. Forud for sæsonen var forventningen, at 20.000 passagerer samlet set ville rejse gennem HCA Airport.
God belægning på charterafgangene samt et stigende operationstal er også væsentlige faktorer for væksten, som man glæder sig over i HCA Airport.
”Det er tilfredsstillende, at vi har opnået det mål, vi satte forud for sæsonen og dermed har opnået en god vækst. Vi glæder os desuden over de mange positive tilkendegivelser, vi får fra de rejsende, som især fremhæver lufthavnens centrale placering og muligheden for gratis parkering lige ved døren. I 2017 har vi fokus på at konsolidere den vækst, vi oplevede sidste år, så vi fortsat kan sikre gode rejseoplevelser for vores gæster,” siger Stefan Birkebjerg, bestyrelsesformand i Hans Christian Andersen Airport.
To nye destinationer
Spies, Apollo, Bravo Tours og Gislev Rejser sendte sidste år danskere afsted på charterferie fra Odense. Gislev Rejser er det rejseselskab, der sendte flest chartergæster afsted med omkring 5.000 gæster. En stigning på 72 procent fra 2015 til 2016.
Hos Gislev Rejser mener man, at det fortsat er vitalt at have afgange fra Odense, og i 2017 er der planer om at udbygge det i forvejen stærke samarbejde.
”Vi er meget tilfredse med den sæson, vi har haft i HCA Airport og ser frem til, at vi om få måneder igen skal sende vores gæster afsted herfra. Vi glæder os desuden til et endnu tættere samarbejde i det nye år, hvor inspirerende rejsearrangementer i HCA Airport allerede er på tegnebrættet,” siger Mogens Andersen, bestyrelsesformand i Gislev Rejser.
Som noget nyt vil Apollo i år otte gange sætte kurs mod Grækenland, når de flyver til det populære feriemål Kreta. Gislev Rejser flyver igen til Napoli, Pisa, Dublin og Edinburgh samtidig med, at Verona i år er føjet til listen over italienske rejsemål. Spies kommer, ligesom i 2016, til at flyve til feriebyen Varna i Bulgarien.
Side om side
Så det er altså ikke passagerer og charterarrangører der mangler i den lille lufthavn nær landsbyen Beldringe nord for Odense, hvor flyværksteder og lignende også skaber omkring 30-50 arbejdspladser, mens droneaktiviteterne indtil videre er begrænsede.
Først når arbejdsgruppen er færdig med sine analyser med tilhørende anbefalinger, er det muligt at vurdere mulighederne for at etablere en egentlig dronelufthavn uden almindelig flytrafik. I den mellemliggende periode vil HCA Airport fortsat fokusere på droner og almindelig flytrafik side om side.
Relaterede artikler:
Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer
Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik