Må omregistrere fly for at undgå kreditor-bøvl

Det bliver et tidligere Cimber Sterling-fly af typen ATR72-200, der skal flyve på Norwegians rute mellem Karup og København. DAT, der opererer flyet, har fået det omregistreret for at undgå problemer med eventuelle kredtitorer.

Når Danish Air Transport (DAT) søndag den 27.oktober sender det første ATR-fly afsted mod København på vegne af Norwegian, bliver det et tidligere Cimber Sterling-fly, der skal betjene indenrigsruten til og fra den midt- og vestjyske lufthavn.

DAT hat nemlig overtaget ikke færre end seks fly fra Cimber Sterling, der gik konkurs den 3. maj sidste år.

“Det er så heldigt, at det er et af Cimber Sterlings tidligere fly, der skal flyve på ruten. Flyet har fløjet utallige gange på den rute før, så det kan faktisk næsten selv finde vej,“ sagde en munter DAT-direktør Jesper Rungholm ved sidste uges pressemøde i forbindelse med præsentationen af Norwegians nye koncept på Karup-ruten.

Det bliver et ATR72-200 fly med registreringen OY-LHA, der skal flyve mellem Karup og København. Da flyet blev overtaget af DAT i marts måned i år, hed det dengang OY-RTC.

Men der er en naturlig forklaring på, hvorfor flyet er blevet omregistreret:

“For os er det ren og skær risikostyring. Hvis man opererer et fly med samme registreringsnummer som et tidligere konkursramt flyselskab, kan man risikere i en eller anden lufthavn at blive hængt op på ubetalte regninger, så det er for at eliminere denne risiko“ siger direktør Lars W. Høeg fra DAT.

Får fly opkaldt efter sig
Serien af ATR-fly, der tidligere har tilhørt Cimber Sterling, skal DAT-direktøren nu lægge navn til. Første registreringsnavn i serien er OY-LHA, hvor “LH“ står for Lars Høeg. Tidligere har DAT´s fly haft registreringerne OY-RUA, RUB etc., hvor “RU“ står for Rungholm, der er efternavnet på selskabet stifter Jesper Rungholm

Da DAT fik sit MD87-fly i 2009 fik det dog en helt særlig registreringskode. Det blev indregistreret som OY-JRU, hvormed stifteren satte sig endegyldige navneaftryk på flyet.

Det er ikke usædvanligt at lade fly få en registreringskode, der kan identificeres med ejeren. A.P. Møller Mærsks første firmajet blev indregistreret som OY-MMM efter Mærsk Mc-Kinney Møller, og det var planene, at det første Dramliner-fly til Norwegian skulle registreres i Norge som LN-BKA, hvor “BK“ var initialerne på selskabets stifter, hovedaktionær og direktør Bjørn Kjos. Men Norwegian blev tvunget til at indregistrere flyene i Irland, hvor de hedder EI-LNA, EI-LNB etc.